Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15193
Title: Cómo Pinto: un proceso de investigación creación sobre mi experiencia y práctica del pintar
Author: Celis León, María Doris
Advisor: Castillo Ballén, Sonia
Subjects: Maestría en Estudios Artísticos - Tesis y disertaciones académicas
Creación literaria, artística, etc.
Arte - Sensibilidad - Narrativas
Autobiografías
Keywords: Sensibilidad
Intersensibilidad
Prosaica
Estésico
Estésis
Pintora
Date: 30-Apr-2019
Abstract: The present work of the thesis of the Master in Art Studies called "How I Paint: A process of research - creation on my experience and practice of painting", gives an account of the creation research from my experience and pictorial practice, which is ascribed in the Research Line in Critical Studies of Corporeities, Sensibilities and Performativities. Line that recognizes the investigation-creation as a laboratory of inquiry, from where I formulate the problémic question How Pinto? o How do the sensitivities and inter-sensitivities occur in my experience and pictorial practice ?, whose main interest I establish within a social and political fabric of the sensitivities and inter-sensitivities, the sensitive sensory relationship modes, based on the inquiry from myself, that is, from a feminine perspective where the painting of the case can be observed from a critical and reflective thought from <myself>, in front of what the creative pictorial processes mean starting with the prosaic and the stasis, as dynamics that may well contribute with the artistic studies, the research line and the thesis itself. From this perspective, I declare that the investigation was carried out in the first person (myself), recognizing that whoever does the creative activity can, besides generating work, play the role of researcher or researcher, that is, while they are also investigating , aspects that are relevant to be considered within the investigation that I carry out; and to this extent they can answer the question within this inquiry, from my artistic work as a painter. To fulfill this purpose, I took as a methodological route the Research Based on the Arts (IBA), using the resources of genealogy, ethnography and autoethnography, in order to develop the investigative process in my condition as Woman, Research Artist (MAI). I start from a genealogy, to trace the origin of my idea, need and desire to paint, as well as from a visual and narrative ethnographic study of the artistic production generated between 2001 and 2016; of the results obtained both in genealogy and in ethnography, I identify recurrences and aspects of technical, reflexive and creative interest, as guidelines to initiate the third moment that is given from the visual and narrative autoetnography of my own experience and practice pictorial, answering the research question.
Description: El presente trabajo de tesis de la Maestría en Estudios Artísticos denominado “Cómo Pinto: Un proceso de investigación – creación sobre mi experiencia y práctica del pintar”, da cuenta de la investigación creación desde mi experiencia y práctica pictórica, el cual se encuentra adscrito en la línea de investigación en estudios críticos de las corporeidades, las sensibilidades y las performatividades. Línea que reconoce la investigación-creación como un laboratorio de indagación, desde donde formulo la pregunta problémica ¿Cómo Pinto? o ¿Cómo ocurren las sensibilidades e inter-sensibilidades en mi experiencia y práctica pictórica?, cuyo interés principal lo instauro dentro de un tejido social y político de las sensibilidades e inter-sensibilidades, los modos de relación sensible sintiente, a partir de la indagación desde mí misma, es decir desde una mirada femenina donde la pintura de caso, puede ser observada a partir de un pensamiento crítico y reflexivo desde <mí misma>, frente a lo que significan los procesos creativos pictóricos comenzando con la prosaica y la estésis, como dinámicas que bien pueden contribuir con los estudios artísticos, a la línea de investigación y a la tesis misma. Desde esta perspectiva, declaro que la indagación la realizo en primera persona (mí misma), reconociendo que quién hace la actividad creativa puede, además de generar obra, hacer el papel de investigador o investigadora, es decir, que mientras se crea también se investiga, aspectos que son relevantes para ser considerados dentro de la indagación que realizo; y en esta medida puedan dar respuesta a la pregunta dentro de esta indagación, a partir de mi quehacer artístico como pintora. Para cumplir con este propósito, tomé como ruta metodológica la Investigación Basada en las Artes (IBA), utilizando los recursos de la genealogía, la etnografía y la autoetnografía, a fin de desarrollar el proceso investigativo en mi condición de Mujer, Artista Investigadora (MAI). Parto de una genealogía, para rastrear el origen de mi idea, necesidad y deseo de pintar, así como de un estudio etnográfico visual y narrativo de la producción artística generada entre el 2001 y el 2016; de los resultados obtenidos tanto en la genealogía como en la etnografía, identifico las recurrencias y aspectos de interés técnico, reflexivo y creativo, como pautas para iniciar el tercer momento que esta dado a partir de la autoetnografía visual y narrativa de mi propia experiencia y práctica pictórica, dando respuesta a la pregunta de investigación.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15193
Appears in Collections:Maestría en estudios artísticos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
licencia de Autorizacion.pdf786,27 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CelisLeónMaríaDoris2019.pdfTesis de maestría190,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.