Mignolo, Walter D.2020-06-042020-06-04http://hdl.handle.net/11349/23916In this article, from the author’s personal experience, the double face of modernity and its rhetoric it’s shown, both as salvation narrative and as coloniality, in which context the cognitive operation of colonization of aesthesis by aesthetics is given. Following it, diverse trajectories are shown in the art works of Fred Wilson, Pedro Lasch and Tanja Ostojic, who carry out performative processes in which their decolonial character becomes visible. These works force the decolonization of history and art criticism, toward the construction of decolonial aesthesis and subjectivities.En este artículo, desde la experiencia personal del autor, se muestra la doble cara de la modernidad y su retórica, como relato salvífico y a la vez como colonialidad, en cuyo contexto se da la operación cognitiva de colonización de la aesthesis por la estética. Luego se muestran diversas trayectorias en trabajos de los artistas Fred Wilson, Pedro Lasch y Tanja Ostojic, quienes realizan procesos performativos en los que se hace visible su carácter decolonial. Estos trabajos buscan hacer presión para lograr la decolonización de la historia y de la crítica de arte, hacia la construcción de aesthesis y subjetividades decoloniales.application/pdftext/htmlDecolonial AesthesisAiesthesis decolonialinfo:eu-repo/semantics/article