da Silva, Paloma Rodriguesde Araújo, Elaine S. N. Nabucode Carvalho, Graça SimõesCaldeira, Ana Maria de Andrade2019-09-192019-09-19http://hdl.handle.net/11349/18869One of the science education objective, based on relationships between science, technology, society and environment (STSE) is, to form citizens capable of evaluating and taking decisions about the scientific advances impact on society and environment. In a two-way perspective, understand relationships between STSE, provides a vision of science as a human construction and therefore fallible, changeable and not neutral. In this study, we present some results from a comparative study on the influence of ethical conceptions of the nature of science, in two groups of future biology teachers, one from Brazil and, another one from Portugal. For data collection, we constructed an attitude scale of Likert-type, which was validated mathematically and semantically. Results show strong influence of social values, as in transgenic products, where the students’ ideas varied according to the ethical discussions more present in each country.La enseñanza de las ciencias basada en relaciones entre ciencia, tecnología, sociedad y ambiente (CTSA) tiene como uno de sus objetivos, formar ciudadanos capaces de evaluar y tomar decisiones sobre los impactos de los avances científicos en la sociedad y en el ambiente. La comprensión de las relaciones entre CTSA posibilita una visión de ciencia como construcción humana, por tanto, falible, mutable y no neutra. En este trabajo presentamos parte de los resultados de un estudio comparativo sobre la influencia de valores éticos en las concepciones de naturaleza de las ciencias de dos grupos de estudiantes de Licenciatura en Ciencias Biológicas, siendo uno brasilero y otro portugués. Para la obtención de datos construimos una escala de actitudes de tipo Likert, la cual fue validada semántica y matemáticamente. Los resultados muestran una fuerte influencia de los valores sociales, en asuntos como el de productos transgénicos, en donde las concepciones de los estudiantes cambiaron de acuerdo con las discusiones éticas presentes en cada país.application/pdfDerechos de autor 2016 Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias. (Bogotá, Colombia)Population growthinterdisciplinary projecthigh schoolCONCEPTIONS OF FUTURE BIOLOGY TEACHERS, BRAZILIANS AND PORTUGUESE ABOUT ETHICAL VALUES IN SCIENCEConcepciones de futuros profesores de biología, brasileros y portugueses sobre valores éticos de la cienciainfo:eu-repo/semantics/article