Promoción de habilidades de empatía a través de la creación y discusión de cómics: una mirada desde el aula multigrado
Documents PDF
Abstract
The present paper reports on the results of a descriptive case study carried out in a multigrade classroom in the southern of Bogota. The project aimed to illustrate the insights into the use of comic creation and discussion based on empathy in a collaborative environment , to analyze the way in which students reflected and building their perception as empathic being concerning their own world, answering the main question: How did students of a multigrade classroom perceive themselves as empathic being in a collaborative environment based on comics‟ creation and discussion? Qualitative research and the grounded theory were used in order the analysis of the phenomena in its natural setting, where the instruments used for the triangulation process (students ´artifacts, interviews and questionnaires) revealed how they build social notions in order to describe themselves and their social environment in terms of empathy. From data, the category Social notions as representations of empathy understandings Relationships among socio-cognitive agents in empathy self-perception emerged to illustrate which cognitive and social aspects are taken into consideration in order to build a original notion of what empathy mean
Abstract
El presente informe reporta los resultados de un estudio de caso descriptivo realizado en un aula multigrado en el sur de Bogotá. El proyecto tuvo como objetivo ilustrar las ideas sobre el uso de Creación cómica y discusión basada en la empatía en un ambiente colaborativo, para analizar Respondiendo a la pregunta principal: ¿Cómo los estudiantes de una clase multigrado se perciben como ser empático en un ambiente de colaboración basado en la creación y discusión de los cómics? La investigación cualitativa y la teoría fundamentada se utilizaron para analizar los fenómenos en su entorno natural, donde los instrumentos utilizados para el proceso de triangulación (artefactos, entrevistas y cuestionarios de los estudiantes) revelaron cómo construyen nociones sociales para describirse a sí mismos ya sus Social en términos de empatía. Las relaciones entre los agentes socio cognitivos en la percepción de la empatía emergieron para ilustrar qué aspectos cognitivos y sociales se toman en consideración para construir una noción original de lo que significa la empatía.
Collections
The following license files are associated with this item: