Show simple item record

Pedagogía teatral. una propuesta teórico-metodológica crítica

dc.creatorVazquez Lomelí, Carlos Manuelspa
dc.date2011-05-04
dc.date.accessioned2020-06-04T21:43:46Z
dc.date.available2020-06-04T21:43:46Z
dc.identifierhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1216
dc.identifier10.14483/21450706.1216
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11349/23908
dc.descriptionThe Theatrical Critic Pedagogy (TCP), a theoretical methodological approach for the formation of professional actors, undertakes positions that problematizes XXth century’s theatrical pedagogy, and conceptualizes terms and notions from disciplines that contribute with inputs to the teaching and learning process of the actor, from a critical and reflexive perspective. The pedagogical TCP intention is to put into context the actor’s dramatic action in the scene as a social and cultural action: on one hand, to favor the critical knowledge of the subject-actor’s social and cultural environment by way of empowerment, and at the same time to offer the subject’s resistance to the dominant official representations and speeches of institutions that hold the social power, expressed at the level of ideological, cultural and political speeches. The theatrical communication between the spectator and a critical and reflexive actor formed with the TCP is conceived as a scene-vision communicative process.en-US
dc.descriptionLa Pedagogía Teatral Crítica (PTC), una aproximación teórico metodológica para la formación de actores profesionales, aborda planteamientos problematizadores sobre la pedagogía teatral del siglo XX, y conceptualiza términos y nociones de disciplinas que aportan insumos al proceso de enseñanza y aprendizaje del actor, desde una perspectiva crítica y reflexiva. La intención pedagógica de la PTC es contextualizar la acción dramática del actor en escena como una acción social y cultural: por un lado, favorecer la cognición crítica del sujeto-actor de su entorno social y cultural a manera de empoderamiento y, a la vez, ofrecer la resistencia de los sujetos a las representaciones y discursos oficialistas dominantes, de instituciones que poseen el poder social, expresado en los discursos ideológicos, culturales y políticos. La comunicación teatral entre el espectador y un actor crítico y reflexivo, formado con la PTC, se concibe como un proceso comunicativo de escenovidencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Distrital Francisco José de Caldases-ES
dc.relationhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1216/1618
dc.relationhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1216/1619
dc.sourceCalle 14 revista de investigación en el campo del arte; Vol. 3 Núm. 3 (2009): Arte y Cultura; 60-73es-ES
dc.sourceCALLE14: revista de investigación en el campo del arte; Vol 3 No 3 (2009): Arte y Cultura; 60-73en-US
dc.source2145-0706
dc.source2011-3757
dc.subjectdominant social representationsen-US
dc.subjectproblematization of the dramaticen-US
dc.subjectsocial and human actionen-US
dc.subjectsubject’s empowermenten-US
dc.subjecttheatrical communication and scene-visionen-US
dc.subjecttheatrical pedagogyen-US
dc.subjectcomunicación teatral y escenovidenciaes-ES
dc.subjectempoderamiento (empowerment) del sujetoes-ES
dc.subjectpedagogía teatrales-ES
dc.subjectproblematización de la acción dramáticaes-ES
dc.subjectsocial y humanaes-ES
dc.subjectrepresentaciones sociales dominanteses-ES
dc.titleTheatrical Pedagogy. A Theoretic-Critic Methodological Proposalen-US
dc.titlePedagogía teatral. una propuesta teórico-metodológica críticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record