Show simple item record

Fortalecimiento de la competencia lectora

dc.creatorPiñeros Ramírez, Leydy Cristinaspa
dc.creatorMedina López, Doris Mireyaspa
dc.creatorReyes Orjuela, Luz Angélicaspa
dc.date2018-06-29
dc.date.accessioned2019-09-19T21:28:04Z
dc.date.available2019-09-19T21:28:04Z
dc.identifierhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/12561
dc.identifier10.14483/22486798.12561
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11349/18757
dc.descriptionAccording to the aspects observed in the Educational Institution "La Candelaria" (I.E.L.C.), of the municipality of La Capilla (Boyacá), it can be affirmed that the students of this educational establishment show weakness in the semantic component of the reading communicative competence; this aspect is relevant to be diagnosed, thought, intervened and analyzed. The research study follows a qualitative approach (Casilimas, 2002), guided by the five phases of participatory action research: problematization, diagnosis, proposal design, application and evaluation (Elliot, 2001 and 2005).  Of the 430 students served by the I.E.L.C. 60 students from the third, fifth and ninth grades were taken as an intentional sample to make the diagnostic phase and obtain as a result the aspects with the greatest opportunity for improvement in each the grades as follows: for the third grade, the recovery of explicit information; for the fifth grade, the relation of texts among themselves and the use of previous knowledge for the expansion of references; and for the ninth grade, the relation of texts among themselves and the mobilization of previous knowledge to broaden references and ideological content (ICFES, 2013 and 2016).en-US
dc.descriptionDe acuerdo con los aspectos observados en la Institución Educativa La Candelaria (IELC), del municipio La Capilla (Boyacá), se puede afirmar que los estudiantes de este establecimiento educativo evidencian debilidad en el componente semántico de la competencia comunicativa lectora; por tanto, este aspecto es relevante para ser diagnosticado, pensado, intervenido y analizado. El estudio investigativo sigue un enfoque cualitativo (Casilimas, 2002), orientado por las cinco fases de la investigación acción participativa: problematización, diagnóstico, diseño de la propuesta, aplicación y evaluación (Elliot, 2001, 2005). De los 430 estudiantes  atendidos por la IELC se tomaron como muestra intencional 60 estudiantes de los grados tercero, quinto y noveno, para implementar la fase diagnóstica y obtener como resultado los aspectos con mayor oportunidad de mejoramiento en cada uno de los grados así: para el grado tercero, la recuperación de información explícita; para el grado quinto, la relación de textos entre sí y el uso de saberes previos para la ampliación de referentes; y para el grado noveno, la relación de textos entre sí y la movilización de saberes previos para ampliar referentes y contenidos ideológicos (ICFES, 2013, 2016).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Distrital Francisco José de Caldases-ES
dc.relationhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/12561/13880
dc.relationhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/12561/14791
dc.rightsDerechos de autor 2018 Enunciación y autores-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.enes-ES
dc.sourceEnunciación; Vol 23 No 1 (2018): Pedagogy of the Language (Jan-Jun); 34-41en-US
dc.sourceEnunciación; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Pedagogía de la lengua (Ene-Jun); 34-41es-ES
dc.source2248-6798
dc.source0122-6339
dc.subjectCompetenceen-US
dc.subjectstrategiesen-US
dc.subjectresearchen-US
dc.subjectreadingen-US
dc.subjectsemantic.en-US
dc.subjectCompetenciaes-ES
dc.subjectestrategiases-ES
dc.subjectinvestigaciónes-ES
dc.subjectlecturaes-ES
dc.subjectsemántica.es-ES
dc.titleStrengthening reading competenceen-US
dc.titleFortalecimiento de la competencia lectoraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record