Show simple item record

STEAM como herramienta para fomentar los estudios de ingeniería

dc.creatorOliveros Ruiz, Maria Amparospa
dc.date2019-05-06
dc.date.accessioned2019-09-19T21:09:40Z
dc.date.available2019-09-19T21:09:40Z
dc.identifierhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/14526
dc.identifier10.14483/23448350.14526
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11349/17003
dc.description In recent times women have been making their way into engineering, one of the most booming fields internationally. However, women enrollment in these careers in Mexico has grown slowly, only about 30 % of the total student population enrolled in an engineering related program are women. For the purposes of this research, a survey was applied to the students of three universities in the northwest region of Mexico confirmed a STEAM network aiming to promote enrollment, retention and gender equality on STEM careers, in order to present the outcome about their motivation for this career choice. As well as the future performance model of female students enrolled in engineering degrees. Findings have shown that there is no female model to follow, so it is proposed to include a Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM) model in the Schools of Engineering to increase preference and enrollment of women in this area of knowledge.en-US
dc.descriptionEn los últimos tiempos, las mujeres se han estado abriendo camino hacia la ingeniería, uno de los campos más florecientes a nivel internacional. Sin embargo, la inscripción de mujeres en estas carreras en México ha crecido lentamente, solo alrededor del 30% de la población estudiantil inscrita en un programa relacionado con la ingeniería son mujeres. Para los fines de esta investigación, se aplicó una encuesta a los estudiantes de tres universidades de la región noroeste de México conformando una red STEAM con el objetivo de promover la inscripción, la retención y la igualdad de género en las carreras STEM, con el fin de presentar el resultado sobre su motivación para esta elección de carrera. Además del futuro modelo de desempeño de las alumnas matriculadas en carreras de ingeniería. Los hallazgos han demostrado que no hay un modelo femenino a seguir, por lo que se propone incluir un modelo de Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Artes y Matemáticas (STEAM) en las escuelas de ingeniería para aumentar la preferencia y la inscripción de mujeres en esta área de conocimiento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Distrital Francisco José de Caldases-ES
dc.relationhttps://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/14526/14771
dc.rightsDerechos de autor 2019 Maria Amparo Oliveros Ruizes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Científica; Vol 2 No 35 (2019): May-August; 158-166en-US
dc.sourceRevista científica; Vol. 2 Núm. 35 (2019): mayo-agosto; 158-166es-ES
dc.source2344-8350
dc.source0124-2253
dc.subjectEngineeringen-US
dc.subjectgenderen-US
dc.subjectSTEM teachingen-US
dc.subjectRole modelsen-US
dc.subjectenseñanza STEMes-ES
dc.subjectgéneroes-ES
dc.subjectingenieríaes-ES
dc.subjectmodelos a seguires-ES
dc.titleSTEAM as a tool to encourage engineering studiesen-US
dc.titleSTEAM como herramienta para fomentar los estudios de ingenieríaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record