Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8923
Title: Understanding interculturalism in an immersion room of a public school: students' and international volunteers' insights
Author: Cuellar Melo, Randy Howard
Advisor: Guerrero Nieto, Carmen Helena
Subjects: Maestría en Lingüística - Tesis y disertaciones académicas
Multiculturalismo
Estudiantes extranjeros
Educación intercultural
Keywords: Fenómenos culturales e interculturales
Educación de inmersión en las escuelas públicas
Voluntarios internacionales
Globalización
Date: 8-Feb-2018
Abstract: The new conditions of globalization allow the interaction among diverse cultures including the ones within educational contexts. The project “Linguaventuras” which was implemented through a specialized space named immersion room allowed the students to interact with International volunteers who came to teach English language within some public schools in Bogotá. The aim of this case study was to unveil some characteristics about intercultural phenomena in this special immersion program when analyzing the data emerged from a real cultural contact lived in the immersion room. This qualitative study also described the intercultural elements which are manifested in the participants of the immersion room. Through narrative frames and oral interviews, the study presented students’ and cooperating teachers’ insights regarding the intercultural phenomena and how they flowed when the participants had a real cultural encounter. With some contributions of narrative research and grounded theory approach, findings about views of culture, empathy and brotherhood among different cultures and cultural awareness were discussed.
Description: Las nuevas condiciones de globalización permiten la interacción entre diversas culturas e incluyen las que se encuentran en el contexto educativo. El proyecto "Linguaventuras" que ha sido implementado en un espacio especializado llamado aula de inmersión, permitió la interacción con voluntarios internacionales que han llegado a enseñar idioma inglés en algunos colegios públicos de Bogotá. El objetivo del siguiente estudio de caso fue revelar algunas características del fenómeno intercultural en este programa especial de inmersión al analizar los datos que sobresalen de un contacto cultural real vivido en el aula de inmersión. Con la aplicación de marcos narrativos y entrevistas orales este estudio presentó percepciones de estudiantes y cooperantes relacionados con el fenómeno intercultural y cómo estas percepciones fluyeron cuando los participantes tenían un encuentro cultural real. Con algunas contribuciones de la investigación narrativa y la teoría fundamentada, algunos hallazgos de visión de cultura, empatía y hermandad entre diferentes culturas y conciencia cultural han sido puestas en discusión.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8923
Appears in Collections:Maestría en Lingüística

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CuellarMeloRandyHoward2018.pdfTesis de Maestría1,12 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons