Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8914
Title: Imaginación Social y Crisis Escolar: las Representaciones Sociales de los Actores en el Colegio Francisco Javier Matiz
Author: Buitrago Nova, Jahir Augusto
Advisor: Lara Romero, Héctor José
Subjects: MAESTRÍA EN INVESTIGACIÓN SOCIAL INTERDISCIPLINARIA - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
ESCUELAS - ASPECTOS SOCIALES
REPRESENTACIÓN SOCIAL
EDUCACIÓN DE NIÑOS - ASPECTOS SOCIALES
Keywords: Representaciones
Crisis escolar
Familia
Estudiantes
Docentes
Democratización Escolar
Date: 27-Feb-2018
Abstract: This researching document: Social Imagination and educational crisis: The social representations of the stakeholders at the school Francisco Javier Matiz, is an analytic work, specifically of qualitative type although it has quantitative data that gives support to the analysis carried out. The document evidences the representations exposed trough different narratives of the stakeholders: parents, students and teachers on the escolar context and the problematics evidenced by themselves. Additionally, the escolar democratization consequences, the internet abuse, the influence of the social networks, the lack of communication, the absence of educative processes modernization, the troubles of the teachers’ work, the lack of authority inside homes that effects the escolar environment, the influence of the socioeconomically problems like: micro-traffic, poorness, alimentary deficiencies, among others are evidenced. Taking into account the previous explanations, the following researching questions are merged: What are the social representations about the school function affixed in the mind of parents, teachers and students at Francisco Javier Matiz School? and What type of representations and imaginaries have in the social, familiar, professional teachers and student mind affixed as the main stakeholder of the escolar education dynamics?
Description: El presente trabajo de investigación: Imaginación social y crisis escolar: las representaciones sociales de los actores en el Colegio Francisco Javier Matiz, es un trabajo de carácter analítico, específicamente de tipo cualitativo aunque tiene datos cuantitativos que dan sustento a los análisis realizados. En el documento se evidencian las representaciones expuestas en las narrativas de los diferentes actores: padres de familia, estudiantes y profesores sobre el contexto escolar y las problemáticas evidenciadas por estos mismos. También, se evidencian las consecuencias de la democratización escolar, la abuso del internet, la influencia de las redes sociales, la falta de comunicación, la falta de tecnificación de los procesos educativos, los problemas del ejercicio docente, la falta de autoridad en el hogar que permea el entorno escolar, la influencia de los problemas socioeconómicos como: microtráfico, pobreza, deficiencias alimenticias; entre otros. Teniendo en cuenta todo lo anterior, se plantea como preguntas de investigación: ¿Cuáles son las representaciones sociales acerca del papel de la escuela, ancladas en la mente de los padres de familia, los profesores y estudiantes en el Contexto de la IED Francisco Javier Matiz? y ¿Qué tipo de representaciones e imaginarios se han anclado en la mente social, familiar, profesional docente y estudiantil en la institución escolar como actores centrales de las dinámicas de la educación escolar?
URI: http://hdl.handle.net/11349/8914
Appears in Collections:Maestría en Investigación Social Interdisciplinaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BuitragoNovaJahirAugusto2018.pdfTesis de Maestría963,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.