Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8900
Title: Transformaciones conceptuales y procedimentales de los estudiantes en la comprensión del circuito eléctrico simple
Author: Cely Rodríguez, Gerardo
Advisor: Reyes Roncancio, Jaime Duván
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Circuitos eléctricos
Métodos de enseñanza
Constructivismo (Educación)
Keywords: Circuito eléctrico
Energía
Enseñanza de la física
Didáctica
Date: 23-Apr-2018
Abstract: This work of degree, in the modality of deepening, presents the design, the implementation and the analyses corresponding to the development of four workshops of teaching of the physics, based on the integral comprehension of the simple electrical circuit, Applied in a Grade 11 course of the new Chile IED School. The workshops were preceded by a survey of students ' interests in the electrical circuit, as well as by the documentary review of the problems in the teaching of electricity and electrical circuits. The inquiry methodology was based on the basic principles of action research. In the implementation of the different workshops there is evidence of transformations in the skills for the practical construction of the circuits, as well as advances in the understanding of the phenomena associated to the simple electrical circuit, such as the field Electromagnetic responsible for the transmission of energy. In this sense, the results of the project are constituted in a contribution for the consolidation of a didactic of the electricity that, in the case of the electrical circuits, integrates the electromagnetic field in the corresponding phenomenological explanations.
Description: Este trabajo de grado, en la modalidad de profundización, presenta el diseño, la implementación y los análisis correspondientes al desarrollo de cuatro talleres de enseñanza de la física, fundamentados en la comprensión integral del circuito eléctrico simple, aplicados en un curso de grado 11 del Colegio Nuevo Chile IED. Los talleres estuvieron precedidos por una encuesta de intereses de los estudiantes sobre el circuito eléctrico, así como por la revisión documental acerca de las problemáticas en la enseñanza de la electricidad y el circuito eléctrico. La metodología de indagación se apoyó en los principios básicos de la investigación - acción. En la implementación de los diferentes talleres se evidencian transformaciones en las habilidades para la construcción práctica de los circuitos, lo mismo que avances en la comprensión de los fenómenos asociados al circuito eléctrico simple, tales como el campo electromagnético responsable de la transmisión de la energía. En este sentido, los resultados del proyecto se constituyen en un aporte para la consolidación de una didáctica de la electricidad que, en el caso de los circuitos eléctricos, integre al campo electromagnético en las explicaciones fenomenológicas correspondientes.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8900
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CelyRodríguezGerardo2017.pdfTesis de Maestría2,44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons