Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8897
Title: Modelación matemática de fenómenos astronómicos desde algunos ambientes de aprendizaje propuestos
Author: Zárate Rodríguez, María Cristina
Advisor: Torres Duarte, José Eduardo
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Astronomía - Modelos matemáticos
Matemáticas - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Keywords: Modelación matemática
Astronomía
Ambientes de aprendizaje
Movimiento aparente del sol
Date: May-2018
Abstract: This document describes the process of design and implementation of two learning environments, oriented towards the mathematical modeling of astronomical phenomena related to the apparent movement of the sun and its brightness. The proposal was implemented with students of the astronomy Club of a public educational institution in the city of Bogotá. Initially, the filed investigation of the theoretical components related to the teaching of mathematics, the learning environments, the Astronomy and the methodological options, are presented, focusing on mathematical modeling as a teaching method for the design and development of the learning environments, which involve theoretical, conceptual and procedural aspects related to the topic, the representation and analysis of data obtained from daily experiences. Next, the instruments for gathering information are designed and the implementation phases are exposed using a qualitative methodology that allows a complete description of the process developed from the perspective of the action research. This project integrates elements of the teaching of mathematics and astronomy through student experiences in contexts where not only student motivation was achieved but also a considerable advance in their mathematical skills related to numerical, geometric, metric, spatial and variational thinking.
Description: En este documento se describe el proceso de diseño e implementación de dos ambientes de aprendizaje, orientados hacia la modelación matemática de fenómenos astronómicos relacionados con el movimiento aparente del Sol y su brillo. La propuesta fue implementada con estudiantes del Club de Astronomía de una institución educativa de carácter público de la ciudad de Bogotá. Inicialmente se presenta una indagación documental de los componentes teóricos relacionados con la enseñanza de la matemática, los ambientes de aprendizaje, la astronomía y las opciones metodológicas, centrando la atención en la modelación matemática como método de enseñanza, para el diseño y el desarrollo de los ambientes de aprendizaje, que involucran aspectos teóricos, conceptuales y procedimentales relacionados con la adquisición, representación y análisis de datos obtenidos a partir de experiencias cotidianas. A continuación, se diseñan los instrumentos de recolección de la información y se exponen las etapas de implementación empleando una metodología cualitativa que permite una descripción completa del proceso desarrollado desde la perspectiva de la investigación-acción. En este trabajo se integran elementos de la enseñanza de la matemática y la astronomía a través de experiencias del contexto de los estudiantes donde se logró no solamente la motivación de los estudiantes sino un avance considerable en sus destrezas matemáticas relacionadas con el pensamiento numérico, geométrico, métrico, espacial y variacional.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8897
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZárateRodríguezMaríaCristina2018.pdf11,33 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.