Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8894
Title: Un estudio de género en trayectorias hipotéticas de aprendizaje de la visualización espacial
Author: Suárez Moya, William Andrey
Advisor: León Corredor, Olga Lucía
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza
Percepción espacial - Enseñanza
Identidad sexual
Keywords: Trayectorias hipotéticas de aprendizaje
Visualización espacial
Género
Investigación de diseño
Date: 3-Oct-2017
Abstract: The reflection of the teacher about the practice and the processes of teaching and learning generates paths in which the student mobilizes his learning and that are necessary research in the field of education. The hypothetical trajectories of learning favor the progression of the students' learning, therefore, in this work we intend to deepen the characterization of the processes that develop the ability of the spatial visualization from learning paths of space in students, taking aspects on gender that can be used in the classroom to favor the development of space, without marginalizing students in this regard. The methodological support is the design research, in particular from the teaching experiments, which are articulated with the learning paths. The products of the work are related to the description of the goals, levels and activities of the THA of spatial visualization, the implementation of the sequence of activities of the THA and the development of the spatial visualization of the students in what is denominates real trajectory of learning.
Description: El acto de reflexión del profesor sobre la práctica y los procesos de enseñanza y aprendizaje genera caminos en los que el estudiante moviliza su aprendizaje y que son de necesaria investigación en el campo de la educación. Las Trayectorias Hipotéticas de Aprendizaje (THA) favorecen la progresión del aprendizaje de los estudiantes, por tanto, en este trabajo se pretende profundizar en la caracterización de los procesos que desarrollan la habilidad de la visualización espacial a partir de trayectorias de aprendizaje del espacio en estudiantes, tomando aspectos sobre género que puedan aprovecharse en el aula para el favorecimiento del desarrollo del espacio, sin marginar a los estudiantes en este aspecto. El soporte metodológico es la Investigación de Diseño, en particular desde los experimentos de enseñanza, los cuales se articulan con las trayectorias de aprendizaje. Los productos del trabajo tienen que ver con la descripción de las metas, niveles y actividades de la THA de visualización espacial, la puesta en práctica de la secuencia de actividades de la THA y el desarrollo de la visualización espacial de los estudiantes en lo que se denomina trayectoria reales de aprendizaje.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8894
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SuárezMoyaWilliamAndrey2018.pdfTesis de grado4,98 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons