Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8891
Title: Los applet, una alternativa en el proceso de aprendizaje del calor
Author: Alba Suárez, Nelson Alfredo
Advisor: Bustos Velasco, Edier Hernán
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Tecnología educativa
Física - Enseñanza
Calor - Enseñanza
Keywords: Applet
Representaciones
Calor
Secuencia didáctica
Date: 27-Feb-2018
Abstract: The present document is a proyective research from a qualitative and interpretative approach, whose general objective is to contribute to improve in the process of teaching-learning about heat by means of a didactic sequence mediated by applet, which seeks to investigate the representations that students of tenth grade of the school IED Villa Rica, have elaborated on the Heat. The representations of students arise from the application of the didactic sequence that was designed and validated from the choice of a series of applets, through instruments of discipline and technological characterization, the representations resulted from the analysis of five categories: temperature, changes of state, dilation and heat and energy propagation, the transcription of the application of the Didactic sequence was written in the Maxqda software, in the analysis performed were found two emergent categories and as a result of this were found four different representations, nature and propagation of heat, physical and chemical changes, heat as a source of life, and heat as cause of destruction.
Description: El presente trabajo es una investigación proyectiva de enfoque cualitativo y corte interpretativo, cuyo objetivo general es contribuir a mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje del calor por medio de una secuencia didáctica mediada por applet, que busca Indagar sobre las representaciones que los estudiantes de grado decimo del colegio IED Villa Rica, han elaborado sobre el calor. Las representaciones de los estudiantes surgen a partir de la aplicación de la secuencia didáctica que se diseñó y valido a partir de la escogencia de una serie de applets, a través de instrumentos de caracterización disciplinar y tecnológica, las representaciones resultaron del análisis de cinco categorías: temperatura, cambios de estado, dilatación, propagación del calor y energía, la transcripción de la aplicación de la secuencia didáctica se sistematizo en el software Maxqda, en el análisis realizado se encontraron dos categorías emergentes y como resultado de este se encontraron cuatro diferentes representaciones, naturaleza y propagación del calor, cambios físicos y químicos, calor como fuente de vida, y calor como causa de destrucción.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8891
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AlbaSuarezNelsonAlfredo2018.pdfTesis de Maestría1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.