Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8886
Title: Representaciones de los niños sobre la mascota
Author: Rodríguez Guzmán, Lida Eugenia
Advisor: Reyes Roncancio, Jaime Duván
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Niños y mascotas
Psicología infantil
Niños - Escritura
Keywords: Representaciones
Mascotas
Secuencia de actividades
Narrativas
Date: 23-Feb-2018
Abstract: The following degree work is the result of an investigation that was developed with third grade students of primary basic education of the Liceo Montessori school of the municipality of Soacha and whose objective is to identify the representations that the students of the pets have as living beings. To account for the representations, during the methodological process a sequence of activities was developed, characterized by four moments of interaction with the students, which after being; validated by experts, applied, systematized in MAXQDA®, allowed to obtain six categories of analysis that were nominated by the researcher and articulated with the theoretical framework. The results show six categories related to the meaning that pets have for children and how this is related to care, referring to the protection and security that gives them interact with their pets, and with it the desponsibility that should have children and families, when they decide to have a pet as a pet.
Description: El presente trabajo de grado es el resultado de una investigación que se desarrolló con estudiantes de tercer grado de educación básica primaria del Colegio Liceo Montessori del municipio de Soacha y cuyo objetivo fue identificar las representaciones que tienen los estudiantes sobre las mascotas. Para dar cuenta de las representaciones, durante el proceso etodológico se desarrolló una secuencia de actividades, caracterizada por cuatro momentos de interacción con los estudiantes, que luego de ser validados por expertos, aplicados y sistematizados en MAXQDA®, permitió obtener seis categorías de análisis que fueron nominadas por el investigador y articuladas con el marco teórico. Los resultados evidencian seis categorías referidas al significado que tienen las mascotas para los niños y de que manera este, se relaciona con el cuidado, refiriéndose a la protección y seguridad que les da interactuar con sus mascotas, y con ello la responsabilidad que deben tener los niños y las familias, cuando deciden tener una mascota como animal de compañía.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8886
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RodriquezGuzmanLidaEugenia2018.pdfTesis de Maestría1,61 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.