Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8850
Title: Grafiti y street art, dos formas de mirar la ciudad
Author: Sora Sánchez, Carmen Cecilia
Advisor: Fajardo Fajardo, Carlos
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Arte urbano - Bogotá (Colombia)
Graffiti - Bogotá (Colombia)
Comunicación visual
Keywords: Ciudad
Espectador
Receptor
Grafiti
Arte urbano
Transformación
Date: 24-Apr-2018
Abstract: This researching offers a detailed look about the practice of graffiti and urban art, which occasional passer-by, habitual citizen or the knowledgeable follower, perceive in different locations of Bogota's city. Some universal referents are approached, in order to look retrospectively the two phenomena, contextualize them to the local scene and understand how has been their development. These aspects have postulated Bogotá as one of the main cities, where these two alternative urban communication ways have been emerged with greater force. The document also presents a characterization of some of its exponents, as they are only a sample of the enormous diversity in visible styles, communicative intentions, as well as thematic motivations, graffiti writers and artists establish in the city. The research links up some conceptual bases concerning on the aesthetic experience and its reception. It inquires the spectators about their vision on this graphic practice, which over time, have been considered as a confrontational and resistance voice. It is possible to find polyphony in those points of view, because talking about graffiti and street art usually raises thoughts of approval, reticent, but rarely indifferent.
Description: Esta investigación ofrece una mirada detallada sobre la práctica del grafiti y el arte urbano que el transeúnte ocasional, el ciudadano habitual o el seguidor consumado, perciben en diversos espacios de la polis bogotana. Inicialmente se abordan unos referentes universales que permiten ojear retrospectivamente los dos fenómenos, para contextualizar su presencia local y comprender como ha sido su desarrollo, el cual, le ha permitido postular a Bogotá como una de las principales ciudades en donde se gestan, con mayor fuerza, estas vías de comunicación urbana alternativa. Este documento presenta además, una caracterización de algunos de sus exponentes, en tanto constituyen solo una muestra de la enorme oferta, tanto en estilos visibles, intenciones comunicativas, como motivaciones temáticas y artífices que se observan en la ciudad. El trabajo investigativo enlaza algunas bases conceptuales sobre la experiencia estética y su recepción, e indaga a los espectadores sobre su visión frente a esta escena gráfica, que a través del tiempo, ha sido considerada contestataria y contracultural, encontrando polifonía en aquellos puntos de vista, debido a que hablar de grafiti y street art suscita pensamientos a favor, reticentes, pero rara vez indiferentes.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8850
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SoraSánchezCarmenCecilia2018.pdfTesis de Maestría12,91 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons