Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8845
Title: Las voces de los niños buscando la reconciliación, aproximación a través de narrativas transmedia
Author: Amortegui Sánchez, Sandra Constanza
Reyes Vigott, Carlos Olano
Advisor: Guerrero Nieto, Carmen Helena
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Educación para la paz
Conflicto armado - Enseñanza - Colombia
Reconciliación - Enseñanza
Keywords: Reconciliación
Conflicto
Posconflicto
Memoria
Narrativa
Transmedia
Date: 17-Apr-2018
Abstract: Reconciliation in Colombia is subordinated by concepts such as: armed conflict, memory and post-conflict. This approach through transmedia narratives allows us to know how students of an IED (District Educational Institution), conceive reconciliation. A conception about reconciliation is then understood as the ideas that are held about the actions, attitudes and values ​​that can benefit the recovery or restoration of the social relations necessary to strengthen the construction and consolidation of peace. Using a methodology in action research in education in the light of categories such as: historical recognition of the conflict, sensitization in the face of conflict and commitment to repair, some results emerge within a dimensions: historical, affective and ethical that lead us to solve the question posed for this investigation. It also throws conclusions among others as the task we have the school and teachers in this stage of Postconflict; the disposition of these new generations facing the transition between conflict and peace; the native digital students with whom we have in the schools, capable of changing the discourse using different media (analog and digital).
Description: La reconciliación en Colombia esta subordinada por conceptos como: conflicto armado, memoria y postconflicto. Este acercamiento a través de narrativas transmedia nos permite conocer como los estudiantes de una IED (Institución Educativa Distrital), conciben la reconciliación. Una concepción sobre la reconciliación se entiende entonces como las ideas que se tienen acerca de las acciones, actitudes y valores que pueden beneficiar la recuperación o restauración de las relaciones sociales necesarias para ir fortaleciendo la construcción y consolidación de la paz. Empleando una metodología en investigación acción en educación a la luz de categorías como: Reconocimiento histórico del conflicto, sensibilización frente al conflicto y compromiso para la reparación, surgen unos resultados dentro unas dimensiones: histórica, afectiva y ética que nos llevan a resolver la pregunta planteada para esta investigación. Además nos arroja conclusiones entre otras como la tarea que tenemos la escuela y los docentes en esta etapa de postconflicto; la disposición de estas nuevas generaciones frente a la transición entre el conflicto y la paz; los estudiantes nativos digitales con los que contamos en los planteles educativos, capaces de cambiar el discurso en diferentes medios (analógico y digital).
URI: http://hdl.handle.net/11349/8845
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AmorteguiSanchezSandraConstanza2018.pdfTesis de Maestría3,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.