Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/8824
Title: YouTube como ecosistema comunicativo. ¿Una oportunidad para la cultura política?
Author: Calvo Munera, Elkin Alfonso
Advisor: Riveros Solórzano, Hernán Javier
Subjects: MAESTRÍA EN COMUNICACIÓN - EDUCACIÓN - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
YOUTUBERS - INVESTIGACIONES
ANÁLISIS DEL DISCURSO
CULTURA POLÍTICA
Keywords: Discursos multimodales
Redes sociales
Cultura política
YouTube
Comunicación
Youtubers
Date: 24-Apr-2018
Abstract: This research intends to make a first approach to one of the communication phenomena that have been presented with the widespread of the internet - the YOUTUBERS - the new forms of cultural consumption through the new massive television called: Youtube, the elements that take into account people who produce content, the effects that can be generated for those who produce them for the platform and its usefulness in higher education and the training of teachers. Consequently, this research consists of doing an exploratory work on YouTubers, analyzing how this platform - tool - can contribute to the political formation of critical subjects, based on concepts of cybercitizen, being young today, the new ecology of media, the info entertainment, multimodality, and liquid society. This led me to convene a group of students from UPN University and invite them to reflect on this way of putting their voice to circulate in the agora of the Internet, its effects and the use that can be given as a pedagogical tool in the university context and in the practical life of future teachers. The previous information, gave me the way to have some findings that emphasize on formation in political culture, from the discourses presented in Youtube which go through elements such as irony, parody and performance; additionally, it is necessary and urgent to have digital literacy for the development of automorphosis processes from contact with the digital world. In conclusion, the new discourses that are presented from the widespread of the Internet and the new media ecology, allow the opportunity to reflect on how content is addressed in the mass media and how it can be transformed into an opportunity to put to circulate the voice of those excluded from the social agora, breaking with that old discourse of the traditional system bringing with it the possibility to express oneself in the virtual world.
Description: Este trabajo pretende hacer un primer acercamiento a uno de los fenómenos de comunicación que se han presentado con la masificación del internet —los youtubers— las nuevas formas de consumo cultural a través de la nueva televisión masiva llamada YouTube (YT), los efectos que puede generar para quienes producen contenidos en esta plataforma y su utilidad en la educación superior y la formación de maestros. En consecuencia, esta investigación consiste en hacer un trabajo exploratorio sobre los youtubers, analizando cómo esta plataforma-herramienta puede contribuir a la formación política de sujetos críticos, basados en conceptos de cíberciudadano, ser joven hoy, la nueva ecología de medios, el infoentretenimiento, la multimodalidad y la sociedad líquida. Esto llevó a convocar a un grupo de personas pertenecientes a la Universidad Pedagógica Nacional (UPN) e invitarlos a reflexionar sobre esta forma de poner a circular su voz en el ágora del internet, sus efectos y el uso que se le puede dar como herramienta pedagógica en el contexto universitario y en la vida práctica de los futuros profesores. Lo anterior, dio paso a encontrar unos hallazgos dentro de los cuales se destacan que la formación en cultura política, a partir de los discursos presentados en YouTube, pasan por elementos como la ironía, la parodia y el espectáculo; adicionalmente, se hace necesario y urgente contar con la alfabetización digital para la gestación de procesos de automorfosis a partir del contacto con el mundo digital. En conclusión, los nuevos discursos que se presentan a partir de la masificación del internet y en la nueva ecología de medios, posibilitan la oportunidad de reflexionar la manera como se abordan los contenidos en los medios de comunicación masiva, poner a circular la voz aquellos excluidos del ágora social y brinda la oportunidad de conquistar el poder que está en las redes, rompiendo con ese viejo discurso del sistema tradicional, lo cual trae consigo la posibilidad de expresarse en el mundo virtual.
URI: http://hdl.handle.net/11349/8824
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CalvoMuneraElkinAlfonso2018.pdfTesis de Maestría21,48 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons