Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/7945
Title: Lectura literaria: una experiencia estética entre líneas
Author: Aristizábal Arcila, Ányela Alejandra
Quintana Barón, Maria del Pilar
Advisor: Lozano Rodríguez, María Ivoneth
Subjects: Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna - Tesis y disertaciones académicas
Libros y lectura
Lectura - Enseñanza
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Lectura
Literatura
Experiencia estética
Conversación
Date: 26-Feb-2018
Abstract: The literary education that has been privileged by the school, has left in the background the human dimension that by nature implies literature, it is important to resignify its value in the school context, favoring spaces and opportunities to make it an aesthetic experience that involves not only cognitive factors, but also and essentially emotional and pragmatic factors. Based on this objective, the research proposal is developed in two schools from the public sector; the research methodology is based on the qualitative approach and the design of action research. The intervention proposal is oriented to a set of workshops in the context of conversation as the way to elicit attitudes of autonomy, freedom and trust in children and young readers, through a relationship with the most significant literary text, which is gestated by the teacher's mediation. The conclusions revolve around the vindication of literary reading as an experience that forms and transforms the person into his or her intimate and social being.
Description: La educación literaria que privilegia la escuela, ha dejado en un segundo plano la dimensión humana que por naturaleza implica la literatura, por ello resulta importante resignificar su valor en el contexto escolar, favoreciendo espacios y oportunidades para hacer de ella una experiencia estética que involucre no solo los factores cognitivos, sino también y esencialmente factores emocionales y pragmáticos. A partir de este objetivo se desarrolla una propuesta investigativa en dos ámbitos escolares pertenecientes al sector público, cuya metodología se fundamenta en el enfoque cualitativo y el diseño de investigación acción. La propuesta de intervención se orienta desde un conjunto de talleres en el marco de la conversación como el medio para suscitar actitudes de autonomía, libertad y confianza en los niños y jóvenes lectores a través de una relación con el texto literario más significativa, la cual es gestada por la mediación del docente. Las conclusiones giran en torno a la reivindicación de la lectura literaria como una experiencia que forma y transforma al sujeto en su ser íntimo y social.
URI: http://hdl.handle.net/11349/7945
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
QuintanaBaronMaríadelPilar2018.pdfTesis de Maestría1,48 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons