Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/7943
Title: Lectura crítica de ensayos en educación media
Author: Ontibón Hernández, Eduvina
Advisor: Quitián Bernal, Sandra Patricia
Subjects: Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna - Tesis y disertaciones académicas
Pensamiento crítico - Enseñanza
Comprensión de lectura - Enseñanza
Ensayo - Crítica e interpretación - Enseñanza
Keywords: Comprensión
Ensayo
Lectura
Estrategias
Lector
Date: 16-Feb-2018
Abstract: This research highlights the importance of understanding, interpreting and valuing an argumentative text. The purpose of this research is to present the advances in the search for cognitive and metacognitive strategies that strengthen the critical reading of essays and critical thinking from a psycholinguistic perspective. According to Kurland (2005), critical reading is an important element for the critical thinking applicable in all personal life and it is the school, stage to help and develop it in students. The intervention population corresponds to 36 young people (18 girls and 18 boys) who oscillate from 15 to 19 years of age of 1101 course. J.M. of an Educative District Institution,16 Locality, socioeconomic stratum 3. Faced with the methodological framework, the work paradigm framed in an interpretive or hermeneutical field of investigation, a qualitative approach; the design follows an action research. At the didactic level, a stage of awareness raising and three didactic sequences, they are following the model of Anna Camps (2001). The results allow us to have a critical reader who reflects, identifies arguments and evaluates information, among others.
Description: Esta investigación resalta la importancia de la comprensión, interpretación y valoración de un texto argumentativo. El propósito es dar a conocer los avances en la búsqueda de estrategias cognitivas y metacognitivas que fortalezcan la lectura crítica de ensayos y el pensamiento crítico desde una perspectiva psicolingüística. Según Kurland (2005), la lectura crítica es un elemento importante para el pensamiento crítico aplicable en toda la vida personal y es la escuela, escenario para ayudar y desarrollar este en los estudiantes. La población intervenida corresponde a 36 jóvenes (18 chicas y 18 chicos) que oscilan entre 15 y 19 años, del curso 1101. J.M. de una institución distrital educativa, localidad 16, estrato socioeconómico 3. Frente al marco metodológico, el paradigma de trabajo se enmarca en un campo interpretativo, con un enfoque cualitativo y un diseño de investigación acción. En el plano didáctico, se plantea una etapa de sensibilización y tres secuencias didácticas siguiendo el modelo de Anna Camps (2001). Los resultados nos permiten mostrar acercamientos al lector crítico que reflexiona, identifica argumentos y evalúa información, entre otros.
URI: http://hdl.handle.net/11349/7943
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OntibónHernándezEduvina2018.pdfTesis de Maestría2,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.