Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/7735
Title: La colaboración como mediación en el aprendizaje de las matemáticas
Author: Rodríguez Mendoza, Ramiro
Pérez Martínez, Amalia Esmeralda
Advisor: Landazábal Cuervo, Diana Patricia
Subjects: Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Matemáticas - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Colaboración
Matemáticas
Participación
Experiencias pedagógicas
Date: 20-Nov-2017
Abstract: The present document provides information about two pedagogic experiences that were conducted within the intensive practice of two Mathematics teachers in formation. The training was carried put in Porfirio Barba Jacob school (Headquarters B) and school O. E. A. (headquarters B Antonia Santos I) both are located at the south of Bogota D.C Colombia. In these practices, we sought to encourage and develop collaborative work in students. The systematization of this experience gathered the processes of an acceleration course and two course of fourth grade. The first course was displaced people and the second course blind and low vision students. The pedagogic experience was oriented to establish strategies that allowed the collaborative learning in mathematics. To do so, the resolution of problems that were proposed, allowed to put in evidence processes that developed the capacities of reasoning and the communication, as well as the development of interpretive, argumentative and initiative skills in the elaboration of proposals. All this were under the institutionalization of resolution of these Contextualized situations. The cognitive processes were the key to generated collaborative products, and assessing the degree of collaboration among student groups. Through the explanations and manifestations given in answering the questions, the students' discussions and interventions were promoted. Those who react front of the errors and proposed solutions, made use of definitions of mathematical concepts that were extracted from the resources and materials that were provide to the group of concerns. In the process carried out in pedagogical practice. It was possible to generate professional identity around the processes, to promote collaborative learning in students through the reflection of teacher training and claiming their social responsibility. Besides, From the permanent pedagogical reflection perspective were the classroom is the means of intervention and where conditions can be created. It would be allowed the development of some mathematical processes contemplated during the sequence of activities applied and taken as a bridge for the construction of skills Which enable collaboration and teamwork.
Description: El presente trabajo da cuenta de la sistematización de dos experiencias pedagógicas llevadas a cabo en la práctica intensiva de dos profesores de matemáticas en formación. En los colegios Porfirio Barba Jacob (Sede B) y Colegio O. E. A. (sede B Antonia Santos I) localizados al sur de Bogotá D.C, Colombia. En estas prácticas se buscó incentivar y desarrollar en los estudiantes el trabajo colaborativo. La sistematización de esta experiencia recogió los procesos de un curso de aceleración (cuarto y quinto) y dos cursos de grado cuarto. En el primero, se contaba con población desplazada, y el segundo con estudiantes invidentes y estudiante de baja visión. Este trabajo estuvo orientado a establecer estrategias que permitieran el aprendizaje colaborativo en matemáticas, para ello, la resolución de problemas (situaciones contextualizadas) que se propuso permitió poner en evidencia características y dinámicas en que se daba o no el trabajo colaborativo. Se hizo uso de unas competencias básicas, de interpretación, argumentación y proposición, para establecer criterios de evaluación que permitieran saber el grado de colaboración de los estudiantes evidentes en los aportes grupales e individuales dentro de las participaciones que se incentivaban en los procesos de institucionalización. En el proceso llevado a cabo en la práctica intensiva, se logró generar identidad profesional alrededor de los procesos para potenciar el aprendizaje colaborativo en los estudiantes a través de la reflexión de la formación docente, reivindicando su responsabilidad social. Desde esta perspectiva de permanente reflexión pedagógica, en el que el aula es el medio de intervención en el cual se puede crear condiciones que permitieron el desarrollo de algunos procesos de matemáticas contemplados durante la secuencia de actividades aplicadas y tomadas como puente para la construcción de habilidades que posibilitan la colaboración y el trabajo en equipo.
URI: http://hdl.handle.net/11349/7735
Appears in Collections:Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA COLABORACIÓN COMO MEDIACIÓN EN EL APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS.pdf2,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.