Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/7128
Title: Promoting self-directed learning by means of creative writing
Author: Rojas Rivera, Daniela
León Pinilla, Johanna Andrea
Advisor: Aldana Gutiérrez, Yeraldine
Subjects: Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Inglés - Tesis y disertaciones académicas
Inglés - Enseñanza
Autoeducación
Métodos de enseñanza
Keywords: Self-directed learning
Creative writing
Language strategies
Professional development
Date: 27-Oct-2017
Abstract: The present study comprises a twofold interest. Firstly, Self-Directed Learning (SDL) strategies emerged as a didactic possibility to foster autonomy in learners’ processes such as creative writing. This one in turn constituted an opportunity for participants to express ideas and apply language skills while becoming SD learners through the design of strategies. This research aimed at analyzing the effects of SDL strategies on ELT undergraduates’ creative writing products and their perceptions on this process, from a bachelor’s degree in English at a university in Bogotá. This project was implemented through a didactic sequence for creative writing via blog during 3 modules. Data collection instruments included students’ artifacts, questionnaires and their personal development plans. Results showed that the application of SDL strategies assisted students when planning and organizing their texts for creative writing. In addition, students perceived the application of SDL strategies as a contribution not only for their current training but also for their future Professional Development (PD) decisions where (self) reflection on own needs and motivation may group key factors in teachers’ education.
Description: El presente estudio de investigación comprende un doble interés. En primer lugar, las estrategias de aprendizaje autodirigido (SDL, por sus siglas en inglés) surgieron como una posibilidad didáctica para fomentar la autonomía en los procesos de los alumnos, como lo es la escritura creativa. Ésta, a su vez, constituyó una oportunidad para que los participantes expresaran sus ideas y aplicaran las habilidades del lenguaje al convertirse en aprendices autodirigidos mediante el diseño de estrategias. Esta investigación tuvo como objetivo analizar los efectos de las estrategias de SDL en los productos de escritura creativa de los estudiantes de pregrado de ELT y sus percepciones sobre este proceso, desde una licenciatura en inglés en una universidad de Bogotá. Este proyecto se implementó a través de una secuencia didáctica para la escritura creativa vía blog durante 3 módulos. Los instrumentos de recolección incluyeron los artefactos de los estudiantes, cuestionarios y sus planes de desarrollo personal. Los resultados mostraron que la aplicación de las estrategias SDL ayudó a los estudiantes a planificar y organizar sus textos para la escritura creativa. Además, los estudiantes perciben la aplicación de las estrategias SDL como una contribución no sólo para su formación actual, sino también para sus futuras decisiones de Desarrollo Profesional (DP) donde la reflexión sobre las propias necesidades y la motivación puede agrupar factores clave en la educación de los profesores.
URI: http://hdl.handle.net/11349/7128
Appears in Collections:Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RojasRiveraDaniela2017.pdfTrabajo de Grado1,02 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons