Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/7091
Title: Guitarrería en Bogotá durante el siglo XX y construcción de la guitarra acústica modelo Exp 06, diseño de José Alberto Paredes.
Author: Matallana Castellanos, Jesús David
Advisor: Bernal Martínez, Manuel
Subjects: Artes musicales - Tesis y disertaciones académicas
Guitarra - Diseño y construcción
Fabricantes de guitarras
Instrumentos de cuerda
Keywords: Guitarrería
Lutería
Bogotá
Construcción
Date: 15-May-2017
Abstract: This work partiall y reconstructs the guitar makers in Bogota travel in the 20th century, a subject little documenteds y stematically, throught hemethodology and participatory technique. They conducted interviews semi-structured thirteen makers whohelped create information, contributing with his knowledge of the past, notify ingabout possible locations, and contributions from other builders, and providing important sources in their collections of instruments. Documentary gaps with respect to some processes and events that took place between the years 1900-2001, guided the research to wards secondary sources and certain aspects not coveredinitially, as for example the of the strings. On the otherhand, realizes my apprentice process, through the methodology of observation and audiovisual recording of field, with the researcher and Builder José Alberto Paredes García, with whom he is doc...
Description: Aunque es una temática poco documentada sistemáticamente, esta monografía reconstruye de manera parcial el recorrido de los guitarreros en Bogotá en el siglo XX, a partir de la investigación participativa. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a trece constructores de instrumentos que ayudaron a generar información, contribuyendo con su conocimiento del pasado, notificando sobre posibles ubicaciones y aportes de otros constructores y proporcionando fuentes importantes localizadas en sus colecciones de instrumentos. Las lagunas documentales respecto a algunos procesos y eventos que tuvieron lugar entre los años 1900-2001, guiaron la investigación hacia fuentes secundarias y hacia ciertos aspectos no contemplados inicialmente, como por ejemplo el de los encordados. A partir de la investigación mencionada y el encuentro especial con Alberto Paredes García, el trabajo da cuenta también de mi proceso de aprendiz, a través de la metodología de observación y registro audiovisual de campo, en el proceso de construcción de su guitarra modelo EXP 06.
URI: http://hdl.handle.net/11349/7091
Appears in Collections:Artes Musicales



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons