Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6993
Title: Evaluación de los significados institucionales del profesor de matemáticas. Un proceso de estudio sobre los conceptos de perímetro y área en quinto grado
Author: Hernández Buitrago, Diana Yasmín
Álvarez Cruz, Oscar Jair
Advisor: Lurduy Ortegón, Jorge Orlando
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza
Profesores de matemáticas
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Significados
Diseño
Gestión
Evaluación
Práctica didáctica
Enfoque ontosemiótico
Date: 18-Oct-2017
Abstract: The report shows the process of the investigation, as opposed to the evaluation of the institutional meanings evidenced through the didactic practices that a mathematics teacher performs when teaching the concepts of perimeter and area in fifth grade of primary. Under the methodological perspective of the descriptive exploratory qualitative research, where the ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction propitiated the theoretical tools. The instruments that allowed to collect information were the sequence of activities, the videos transcribed from the application of the sequence and the portfolios of the students, that were classified in units, to analyze them by means of the application of criteria given by the following categories: practices didactics, types of meanings, elements of meanings and levels of semiotic expression according to Lurduy (2014), since these are the categories that allow to identify the meanings of the teacher in an interaction in the classroom with students and an object mathematical definition.
Description: El informe muestra el proceso de la investigación, frente a la evaluación de los significados institucionales evidenciados a través de las prácticas didácticas que un profesor de matemáticas realiza al enseñar los conceptos de perímetro y área en grado quinto de primaria. Bajo la perspectiva metodológica de la investigación cualitativa de tipo exploratorio descriptiva, donde el enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática propició las herramientas teóricas. Los instrumentos que permitieron recolectar información fueron la secuencia de actividades, los vídeos trascritos de la aplicación de la secuencia y los portafolios de los estudiantes, que se clasificaron en unidades, para analizarlos por medio de la aplicación de criterios dados por las siguientes categorías: prácticas didácticas, tipos de significados, elementos de los significados y niveles de expresión semiótica de acuerdo a lo expuesto por Lurduy (2014), puesto que son estas categorías las que permiten identificar los significados del profesor en una interacción en el aula con estudiantes y un objeto matemático definido.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6993
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HernándezBuitragoDianaYasmín2017.pdfTesis de Maestría2,85 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons