Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6976
Title: El Texto Escolar de Ciencias Sociales en el Contexto de la Educación Media: Análisis Discursivo e Interpretativo
Author: Buitrago Piñeros, César Augusto
Advisor: Alonso Galeano, Nelson Arturo
Subjects: MAESTRÍA EN INVESTIGACIÓN SOCIAL INTERDISCIPLINARIA - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
LIBROS DE TEXTO
EDITORES FINANCIEROS
MATERIALES DE ENSEÑANZA
Keywords: Texto Escolar
Ciencias Sociales
Análisis Interpretativo
Educación media
Date: 21-Jun-2017
Abstract: The present research aims to make a discursive analysis to approach the processes of interpretation of school textbooks of social sciences, In the context of secondary education in Colombia, with the purpose of identifying the discrepancies between the methodological and conceptual proposal of the creator of the text, And the interpretations that students can make of it. The social problem implied by interpretations of the text limits its use to an encyclopedic consultation and detracts from practical value when the skills and social skills that the student of the secondary education in Colombia is acquired are not acquired. In this search we have heard all the voices that are part of the process, from its planning and editorial design to the student as an end user, through teacher mediation. The results show that, in effect, this rupture exists and deviates the intention of the text as an adjunct in the process of social formation of the student.
Description: El presente trabajo investigativo pretende hacer un análisis discursivo para abordar los procesos de interpretación de los textos escolares de ciencias sociales, en el contexto de la educación media en Colombia, con el propósito de identificar las discrepancias entre la propuesta metodológica y conceptual del creador del texto, y las interpretaciones que los estudiantes pueden hacer de él. El problema social que supone las interpretaciones del texto limita su uso a una consulta enciclopédica y le resta valor práctico cuando no se adquieren las competencias y las habilidades sociales que el estudiante de la educación media en Colombia debe adquirir. En esta búsqueda se han escuchado todas las voces que hacen parte del proceso, desde su planeación y elaboración editorial hasta el estudiante como usuario final, pasando por la mediación docente. Los resultados permiten evidenciar que, en efecto, esta ruptura existe y desvirtúa la intención del texto como coadyuvante en el proceso de formación social del estudiante.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6976
Appears in Collections:Maestría en Investigación Social Interdisciplinaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BuitragoPiñerosCesarAugusto2017.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.