Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6942
Title: Sujeto e identidad en los documentos oficiales que orientan la enseñanza de la lengua materna en Colombia
Author: Restrepo Arcos, Darlyn
Advisor: Ferrer Franco, Yury de Jesús
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Español - Enseñanza
Significación (Psicología)
Identidad
Keywords: Sujeto
Identidad
Lengua materna
Documentos oficiales
Date: 1-Sep-2017
Abstract: Proposal of documentary research whose scope is to determine the conception of subject and identity contained in the official documents that guide the teaching of the mother language in Colombia. The approach of the concepts of subject and identity is made from the content analysis and the hermeneutical interpretation of the base texts, using fichas, managers and management tools that allowed the organization and systematization of the information according to the categories, units of analysis and variables determined for methodological development. The discussion focuses on the conception of the subject and the identity that emerges from the analysis of curriculum guidelines and standards for the area of ​​Spanish language and its correlation with the authors used as referents in the theoretical framework (Echevarría, Bruner, Foucault, Bustamante, etc.), which finally allows for a hermeneutic interpretation of the subject, in order to clarify the importance of the subject and the identity in the teaching of the mother tongue.
Description: Propuesta de investigación documental cuyo alcance es determinar la concepción de sujeto e identidad contenida en los documentos oficiales que orientan la enseñanza de la lengua materna en Colombia. El abordaje de las concepciones de sujeto e identidad se hacen desde el análisis de contenido y la interpretación hermenéutica de los textos base, haciendo uso de fichas, gestores y herramientas ofimáticas que permitieron la organización y sistematización de la información de acuerdo a las categorías, unidades de análisis y variables determinadas para el desarrollo metodológico. La discusión se centra en la concepción de sujeto e identidad que surge del análisis de los lineamientos y estándares curriculares para el área de lengua castellana y su correlación con los autores usados como referentes en el marco teórico (Echevarría, Bruner, Foucault, Bustamante, etc), lo que permite finalmente hacer una interpretación hermenéutica de la temática, en aras de precisar la importancia del sujeto y la identidad en la enseñanza de la lengua materna.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6942
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RestrepoArcosDarlyn2017.pdf924,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.