Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6940
Title: La Competencia Interpretativa en los Estudiantes de Grado Sexto: Opciones Para Mejorar su Desarrollo en el Contexto de la Clase de Lengua Castellana
Author: Dimaté Ríos, Bárbara Nancy
Advisor: Ferrer Franco, Yury de Jesús
Subjects: MAESTRÍA EN EDUCACIÓN - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
ESPAÑOL - ENSEÑANZA
COMPETENCIA COMUNICATIVA
PEDAGOGÍA - INVESTIGACIONES
Keywords: Competencia Comunicativa
Competencia Interpretativa
Construcción de Significados
Aspectos Sociolinüisticos
Pragmática
Date: 10-Oct-2017
Abstract: This investigation takes part of the critical thought about the interpretative competence of the Spanish language in the context of a sixth grade class. The official documents inquire into the components that constitute the interpretative competence of the Spanish language and it searches to determine in what way these constructions are present or not in the plans for the sixth grade class in a school from the rural zone of Funza (Cundinamarca). The investigative concern has a critical component by doing the analysis of development of the concept of the interpretative competence in the educational policies of Colombia, and the role the teachers take a part of by leading and self-managing curricular proposals. The teaching of the Spanish language has been marked by guidelines strictly structural of the speech. Nowadays, the communicative expectations of the students are different, for this reason it is necessary to look over and lay out proposals that are more adjusted to the actual communicative realities that define focus of the dialogue. The qualitative research has abled the access to the particular structures and meanings of the institutional context of the classroom. The flexible nature allowed the adjustment of the design of the necessities of the investigation, where the analysis of the content favored to establish the variables for interpreting and identifying the competences referred to the language involved in each of the variables. These became a starter point for doing the analysis of the curricular plans of sixth grade; by the component of capturing meanings
Description: Esta investigación hace parte de la reflexión crítica sobre la Competencia Interpretativa en el contexto de la clase de Lengua Castellana en grado sexto desde los documentos oficiales, indaga sobre los componentes que la constituyen y se propone determinar de qué modo éstas construcciones estan o no presentes en los planes de aula para grado sexto en un colegio de la zona rural de Funza (cundinamarca). La inquietud investigativa tiene un componente crítico al hacer el análisis del desarrollo del concepto de Competencia Interpretativa en las políticas educativas Colombianas y del papel de los docentes al liderar y autogestionar propuestas curriculares. La enseñanza de la Lengua Castellana ha estado marcada por criterios netamente estructurales de la Lengua más hoy en día las expectativas comunicativas de los estudiantes son otras y muy diversas, razón por la cual amerita una revisión para plantear propuestas más ajustadas a las realidades comunciativas actuales que se enmarquen en el enfoque Comunicativo. La investigación cualitativa posibilitó el acceso a las estructuras y significados propios del contexto Institucional y del aula, su naturaleza flexible permitió ajustar el diseño a las necesidades de la investigación, en donde el análisis de contenido favoreció establecer las variables presentes al momento de interpretar e identificar las competencias referidas al lenguaje implicadas en cada una de las variables, las cuales se convirtieron en el punto de referencia al hacer el análisis de las planeaciones curriculares de grado sexto; mediante el componente de campo capturar significados de las dinámicas interpretativas.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6940
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DimatéRios BárbaraNancy2017.PDF.pdf2,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.