Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6845
Title: Narrativas de docentes de inglés no certificados: una reflexión pedagógica
Author: Duran Acero, Keily Paola
Advisor: Castañeda Peña, Harold Andrés
Subjects: Maestría en Lingüística - Tesis y disertaciones académicas
Profesores de inglés
Inglés - Enseñanza
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Conocimiento docente
Desarrollo profesional docente
Narrativas
Prácticas de enseñanza
Date: 1-Sep-2017
Abstract: This thesis presents a narrative study that looks into the experiences of two non-certified ELT teachers working in elementary public schools in order to give account of how they understand their teaching practices given the particularities of their educational contexts. The study was conducted in Bogotá, Colombia. Data was collected through narrative interviews, which were then transcribed and analyzed in order to answer the research question. The analysis was addressed from a thematic content analysis approach. Results point out that the participants of this study understand their practices as a sort of inevitable challenge. Such challenge was divided into three categories: emotions that arise when teaching English, teaching the subject, and interest in improving. These categories suggest that we need to understand teachers’ emotions as a fundamental part of their knowledge and their professional development. Moreover, their teaching experiences have taken them to get involved in professional development courses and sessions as they demonstrate their interest in their students’ learning process. However, their stories also show that the language policy related to bilingualism in Colombia needs to be revised in the light of teachers’ experiences in the classroom. Finally, the study suggests that more research action is needed in regards to non-certified ELT teachers in elementary school.
Description: Esta tesis presenta un estudio narrativo que analiza las experiencias de dos docentes de inglés no certificadas que trabajan en colegios públicos en básica primaria; esto con el fin de dar cuenta de cómo las docentes comprenden sus prácticas de enseñanza, dadas las particularidades de sus contextos educativos. El estudio se llevó a cabo en Bogotá, Colombia. Los datos se recolectaron a través de entrevistas narrativas, las cuales fueron transcritas y analizadas con el fin de responder a la pregunta de investigación. El análisis se realizó desde un enfoque de análisis temático de contenido. Los resultados indican que las participantes del estudio comprenden sus prácticas como un reto inevitable. Este reto se divide en tres categorías: emociones que emergen durante la enseñanza del inglés, la enseñanza de la asignatura, y el interés en mejorar. Estas categorías sugieren que se necesita entender las emociones de los docentes como parte fundamental de su conocimiento y desarrollo profesional. Además, sus experiencias de enseñanza han llevado a las docentes a involucrarse en cursos y sesiones de desarrollo profesional ya que demuestran su interés en el proceso de aprendizaje de sus estudiantes. Sin embargo, sus historias también demuestran que la política de bilingüismo en Colombia necesita ser revisada a la luz de las experiencias docentes en el aula de clase. Finalmente, este estudio sugiere que se necesita más investigación-acción con relación a los docentes de inglés no certificados en la básica primaria.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6845
Appears in Collections:Maestría en Lingüística

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DuranAceroKeilyPaola2017.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons