Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6577
Title: Biomonitoreo participativo para el reconocimiento del territorio y enseñanza básica de angiospermas, en estudiantes de la IED “Carlos Giraldo” sede Mesitas de Caballero de Anolaima-Cundinamarca.
Author: Castañeda Santamaría, Zuzel Andrea
Barón Gamboa, Mildred Jeraldin
Advisor: Ruiz Pacheco, Nelly Janneth
Subjects: Licenciatura en Biología - Tesis y disertaciones académicas
Biología - Enseñanza
Investigación participativa
Métodos de enseñanza
Keywords: Angiospermas
Biomonitoreo participativo
CSP
IAE
Unidad didáctica
Date: 2-Aug-2017
Abstract: This work presented a line of research in the teaching of sciences oriented towards the construction of scientific knowledge, and the explanation of natural elements. He contributed to the teaching and learning of angiosperms with second, fourth and fifth elementary students of the rural school "Mesitas de caballero" belonging to the IED Carlos Giraldo of the municipality of Anolaima Cundinamarca; Where different pedagogical strategies were used to create a didactic unit within the framework of the Educational Action Research (IAE) approach that was adapted to the needs of the population, designed through a diagnosis of previous ideas and a socioeconomic categorization of students; Jointly articulated the action research participation in the approach of social pedagogical cartography (CSP) as a strategy that allowed to recognize the territory graphically, later to make tours in the school and the sidewalk that allowed the children to interact with the biological diversity of angiosperms participating actively , And thus build an inventory of representative plants which are part of the creation of a digital herbarium, which favored the appropriation and conservation of plant diversity and territory.
Description: Este trabajo presentó una línea de investigación en la enseñanza de las ciencias orientada hacia la construcción de los saberes científicos, y la explicación de elementos naturales. Contribuyó a la enseñanza-aprendizaje de las angiospermas con estudiantes de segundo, cuarto y quinto de primaria, de la escuela rural “Mesitas de caballero” perteneciente a la IED Carlos Giraldo del municipio de Anolaima Cundinamarca; donde se utilizaron diferentes estrategias pedagógicas que permitieron crear una unidad didáctica enmarcada en el enfoque de Investigación acción educativa (IAE) que se ajustó a las necesidades de la población, diseñada mediante un diagnóstico de las ideas previas y una categorización socioeconómica de los estudiantes; conjuntamente se articuló la investigación acción participación en el enfoque de cartografía social pedagógica (CSP) como estrategia que permitió reconocer el territorio gráficamente, para posteriormente realizar recorridos en la escuela y la vereda que permitieron a los niños interactuar con la diversidad biológica de angiospermas participando activamente, y así construir un inventario de plantas representativas las cuales figuran en la creación de un herbario digital, el cual favoreció la apropiación y conservación de la diversidad vegetal y el territorio.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6577
Appears in Collections:Licenciatura en Biología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CastañedaSantamaríaZuzelAndrea2017.pdfTrabajo de Grado10,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.