Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6575
Title: Análisis bibliométrico de la actividad científica de educación ambiental en Países iberoamericanos
Author: Gamboa Porras, Edna Catalina
Chacón García, Wesley Yadelis
Advisor: Beltrán Gutiérrez, Héctor Edwin
Subjects: Licenciatura en Biología - Tesis y disertaciones académicas
Bibliometría
Educación ambiental - Iberoamérica
Análisis bibliográfico
Keywords: Factor de impacto
Bases de datos
Actividad científica
Revistas académicas
Date: 2-Aug-2017
Recognition: Meritoria
Abstract: This research presents a description and analysis of the state of the art of research in environmental education in Latin American countries based on the review of scientific articles published in journals indexed in Web of Science, SciELO and Scopus in the period between 2011 and 2015. A data matrix was made with the different items that could be of great importance for the solidification and veracity of the results, in order to implement the most adequate bibliometric indicators for our research.For the search, the descriptors Environmental Education and Environmental Education were used, which should be integrated in the titles of the respective publications to be considered. We analyzed the information with the support of a descriptive statistical analysis that considered those variables present in the scientific articles, some of them as, the dominant language within the publications in environmental education was portuguese. in Ibero-american, Brazil stands out as the country with the highest number of publications in environmental education, followed by Colombia and Spain. It is also noted that the magazines generated in this country have a higher impact factor and institutional affiliations, however, worldwide publications in Ibero-american have a lower ranking compared to countries such as the United Kingdom and the Netherlands.
Description: Esta investigación presenta una descripción y análisis del estado del arte de la investigación en educación ambiental en países de iberoamérica a partir de la revisión de los artículos científicos publicados en revistas indexadas en Web of Science, SciELO y Scopus en el periodo comprendido entre 2011 y 2015. Se realizó una matriz de datos con los diferentes ítems que pudiesen ser de gran importancia para la solidificación y veracidad de los resultados, con el fin de implementar los indicadores bibliométricos más adecuados para nuestra investigación. Para la búsqueda, se utilizaron los descriptores Educación Ambiental y Environmental Education, los cuales debían estar integrados en los títulos de las respectivas publicaciones para ser considerados. Se analizó la información con el apoyo de un análisis estadístico descriptivo que consideró aquellas variables presentes en los artículos científicos, algunas de ellas como, la lengua dominante dentro de las publicaciones en educación ambiental fue el portugués. En Iberoamérica se destaca a Brasil como el país con mayor número de publicaciones en Educación Ambiental, seguido por Colombia y España. Igualmente, se resalta que las revistas generadas en este país, presenta un mayor Factor de Impacto y de filiaciones institucionales, no obstante, a nivel mundial las publicaciones en Iberoamérica presentan un rango menor frente a países como Reino Unido y Holanda.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6575
Appears in Collections:Licenciatura en Biología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GamboaPorrasEdnaCatalina2017.pdfTrabajo de Grado - Meritorio9,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.