Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6456
Title: Con-textos literarios y enseñanza de la experiencia intersubjetiva de la lectura
Author: Medina Alarcón, Claudia Viviana
Guerra Hernáncez, Donaldo Fabio
Advisor: García-Dussán, Éder Alexander
Subjects: Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna - Tesis y disertaciones académicas
Literatura - Enseñanza - Investigaciones
Formación profesional de maestros
Pedagogía
Keywords: Literatura
Concepciones
Pedagogía de la literatura
Pensamiento docente
Date: 17-Aug-2017
Abstract: The research addresses the problem of teaching literature from the perspective of teaching conceptions, understood as forms of thinking that condition the teaching and learning practices of the literary. In the first instance, a diachronic study is carried out in order to review the categories of pedagogy of literature, characteristics and constitutive elements, as well as the category of teaching conceptions based on the review of recent research in the national and international level that indicate the persistence of traditionalist approaches and the need to generate proposals that cause processes of reading comprehension and enjoyment of the literary text. In the second instance, the intention is to mobilize traditional conceptions in the teaching of literary reading towards a semi-discursive perspective that allows to understand literature as a cultural phenomenon, endowed with cognitive, metacognitive, textual and semi-discursive elements, which can be interpreted. The use of pedagogical workshops as a strategy of intervention and interaction between researching teachers and teachers under investigative attention allowed to conclude that the teaching conceptions are related to the levels of reading comprehension proposed in public policies, with the domain of the inferential level being the key factor to achieve mobilization.
Description: La investigación aborda el problema de la enseñanza de la literatura desde la perspectiva de concepciones docentes, entendidas como formas de pensamiento que condicionan las prácticas de enseñanza y aprendizaje de lo literario. En primera instancia se realiza un recorrido diacrónico por vertientes de estudio para revisar las categorías de pedagogía de la literatura, características y elementos constitutivos, así mismo la categoría de concepciones docentes a partir de la revisión de investigaciones recientes en el ámbito nacional e internacional que señalan la persistencia de enfoques tradicionalistas y la necesidad de generar propuestas que generen procesos de comprensión lectora y disfrute del texto literario.En segunda instancia se presenta la intención de movilizar concepciones tradicionales en la enseñanza de la lectura literaria hacia una perspectiva semio- discursiva que permita entender la literatura como un fenómeno cultural, dotado de elementos cognoscitivos, metacognitivos, textuales y semio-discursivos, que puede ser interpretado. El uso de talleres pedagógicos como estrategia de intervención e interacción entre docentes investigadores y docentes objeto de atención investigativa permitió concluir que las concepciones docentes se encuentran relacionadas con los niveles de comprensión lectora propuestos en las políticas públicas, siendo el dominio del nivel inferencial el factor clave para alcanzar la movilización.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6456
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MedinaAlarconClaudiaViviana2017.pdfTesis de Maestría1,74 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons