Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6332
Title: Trinchera: Bosa, artes, saberes y territorio: una alternativa agonista de hacer escuela
Author: Morales Pelaez, Leidy Catherine
Ortiz Estévez, Edith Patricia
Advisor: Ramírez Cabanzo, Ana Brizet
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Arte en la educación
Educación cívica
Métodos de enseñanza
Keywords: Subjetividad
Territorio
Formación
Performance
Date: 1-Aug-2017
Abstract: “Trench: Bosa, arts, knowledge and territory: An agonistic alternative to make school” It shows a case study from a pedagogical purpose that conjugating arts and social sciences implemented an innovative dynamic of work, in which, the body took a crucial role to express the voices, feelings and gaps of students who belongs to the fifth cycle at Francisco de Paula Santander Public school, located in Bogotá facing the territorial reality. During this study, it was possible to recognize the historical path of this community (2011 – 2016) and its participation and intervention in a variety of educative and local sceneries, and also the impact of its activation inside the human events in each one of the individuals as historical agents and producers of collective and individual transformation. Finally, this community found out through the performance an artistic and communicative tool to produce spaces of reflection and established ways to return to the sense and knowledge focused on new critical positions towards the formation of new subjectivities.
Description: “Trinchera: Bosa, artes, saberes y territorio: Una alternativa agonística de hacer escuela” exhibe el estudio de caso de una propuesta pedagógica que conjugando las artes con las ciencias sociales implementó una dinámica innovadora de trabajo, donde el cuerpo como instrumento comunicativo expresó las voces, sentires, afectos y ausencias de los jóvenes del ciclo V en el colegio Francisco de Paula Santander I.E.D en Bogotá frente a la realidad territorial. Tras el estudio se reconoció la trayectoria histórica del colectivo (2011-2016), la participación e intervención del mismo en escenarios educativos y locales; así como la incidencia de su accionar en el acontecer de un sujeto como agente histórico y productor de transformaciones individuales y colectivas. Este colectivo, encontró en el performance el dispositivo artístico y comunicativo que generó la reflexión, la devolución de sentido y saberes para la construcción de nuevas posturas críticas frente a la formación de subjetividades.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6332
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

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