Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/6282
Title: La democracia en el aula de matemáticas
Author: Barrreto González, Edna Rocío
Advisor: Camelo Bustos, Francisco Javier
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Pensamiento crítico - Enseñanza
Educación cívica
Matemáticas - Enseñanza
Keywords: Educación matemática crítica
Cultura de la clase
Democracia
Conocimiento matemático
Date: 23-Jun-2017
Abstract: Since the focus of the Mathematics Education Criticism [ EMC ] arise aspects which considers the nature of mathematical knowledge and how it is developed in the classroom and puts it Valero ( 2007) " Mathematics empower , and showing a worldview "that allows different types of interactions ( student-student , teacher - student and student- teacher - knowledge) that occur inside and outside the school environment , sometimes it can be observed that" in the mathematics classroom gives an autocratic interaction when mathematics as a tool of obedience, in which the teacher maintains a reputation due to the status of mathematical knowledge "are used . Mora (1996, p. 85), in order to further develop actions that trigger aspects of democracy and characteristics that enable a culture of harmonious class in which the teaching-learning process is accompanied by the community, coflexión, deliberation and transformation of daily and social practices, this paper proposes to establish the contributions of class culture and the construction of mathematical knowledge in enhancing democracy.
Description: Desde el enfoque de la Educación Matemática Critica [EMC] se plantean aspectos en los cuales se considera la naturaleza del conocimiento matemático y cómo éste es desarrollado en el aula, así lo plantea Valero (2007) “las matemáticas otorgan poder, ya que muestran una concepción del mundo”, esto permite diferentes tipos de interacciones (estudiante-estudiante; docente-estudiante y estudiante-docente-conocimiento) que se dan dentro y fuera del ambiente escolar, en algunas ocasiones se puede observar que “en el aula de matemáticas se da una interacción autocrática cuando se usan las matemáticas como una herramienta de obediencia, en la que el docente mantiene un prestigio debido al estatus del conocimiento matemático”. Mora (1996, p. 85), con el fin de profundizar en las acciones que desencadenan aspectos de la democracia y las características que posibilitan una cultura de clase armónica, en la cuál el proceso de enseñanza-aprendizaje este acompañado por la colectividad, coflexión, deliberación y transformación de prácticas cotidianas y sociales, se plantea el presente trabajo para establecer las contribuciones de la cultura de clase y la construcción del conocimiento matemático en la potenciación de la democracia.
URI: http://hdl.handle.net/11349/6282
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BarrretoGonzálezEdnaRocio2017.pdfTesis de Maestría3,28 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons