Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5866
Title: Representaciones de infancia en el cine actual
Author: Casallas Duque, Shannon Estefannía
Advisor: Rincón Berdugo, Cecilia
Subjects: Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo - Tesis y disertaciones académicas
Niños en el cine
Crítica de cine
Cine - Aspectos sociales
Keywords: Representaciones sociales
Infancia
Cultura
Cine
Date: 8-May-2017
Abstract: This research report presents an analysis of the representations of childhood present in contemporary cinema from two films: "El Regreso", Colombo-Venezuelan film and, "Mustang", Turkish film. The research question raises the inquire of what are the representations of childhood in the current cinema, and for this analysis, the social representations along with the categories of childhood, gender, ethnicity and social class are assumed as theoretical horizon. These categories serve to this research to understand the representations of childhood that are created in the cinema in two different cultural contexts, from which it can contribute to provide a look at the living conditions of the children, breaking the hegemonic looks built in Western society and giving way to diversity as a fundamental category to understand childhood, children's experience, their needs and the construction of their world.
Description: Este informe de investigación presenta un análisis sobre las representaciones de infancia presentes en el cine contemporáneo a partir de dos películas: “El Regreso”, película Colombo-Venezolana y, “Mustang”, película Turca. La pregunta de investigación plantea investigar cuales son las representaciones de infancia en el cine actual por lo tanto y para este análisis, se asume como horizonte teórico las representaciones sociales junto con las categorías de infancia, género, etnia y clase social. Estas categorías sirven a la investigación para entender las representaciones de infancia que se crean en el cine en dos contextos culturales diferentes, desde los cuales se puede contribuir a proporcionar una mirada de las condiciones de vida de los niños y las niñas, rompiendo las miradas hegemónicas construidas en la sociedad occidental y dando paso a la diversidad como una categoría fundamental para entender la infancia, la experiencia infantil, sus necesidades y la construcción de su mundo.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5866
Appears in Collections:Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CasallasDuqueShannonEstefannia2017.pdfTrabajo de Especialización907,05 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons