Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5738
Title: Animar objetos- construir sujetos sensibles: un estudio sobre la experiencia estética del espectador niño/a en el teatro de títeres
Author: Argote Pavi, Ximena
Advisor: Montoya Castillo, Mario
Subjects: Maestría en Estudios Artísticos - Tesis y disertaciones académicas
Títeres y teatro de títeres
Espectadores de teatro
Estética
Keywords: Teatro
Teatro de títeres
Espectador niño/a
Experiencia estética
Estudios de la sensibllidad
Gadamer
Date: 27-Apr-2017
Abstract: Animating objects: constructing sensitive subjects, a study on the aesthetic experience of the child spectator in the puppet theater, is a research exercise that proposes to investigate the sensitive perceptions of the spectators children in the puppet theater through the Work Dreams of Water. Based on the theories proposed by HG Gadamer, in relation to the essence of art, through the categories of Game, Symbol and Fiesta, as well as the various voices that have gone through the reflection on aesthetic experience, which places in the center of The work of art to the perceiver. It configures a theoretical reflection, through a hermeneutic exercise, which allows us to approach the realities and sensitive experiences of children as spectators, where children are recognized as a fundamental part of culture and society, as well as discover the great value that Represents for the processes of creation and artistic interaction and co-construction of possible worlds. It is an invitation to re-discover the path traveled as an artist and researcher and re-find the essentials of that child that we all carry within.
Description: Animar objetos: construir sujetos sensibles, un estudio sobre la experiencia estética del espectador niño/a en el teatro de títeres, es un ejercicio de investigación que propone indagar las percepciones sensibles de los espectadores niños/as en el teatro de títeres a través de la obra Sueños del Agua. A partir de las teorías propuestas por H. G. Gadamer, en relación a la esencia del arte, mediante las categorías de Juego, Símbolo y Fiesta, así como las diversas voces que han atravesado la reflexión sobre la experiencia estética, la cual sitúa en el centro de la obra de arte al sujeto que percibe. Configura una reflexión teórica, a través de un ejercicio hermenéutico, que permite aproximarse a las realidades y experiencias sensibles de los niños/as como espectadores, donde se reconoce la infancia como parte fundamental de la cultura y la sociedad, además descubrir el gran valor que representa para los procesos de creación e interacción artística y co-contrucción de mundos posibles. Es una invitación a re-descubrir el camino andado como artista e investigador y re-encontrar lo esencial de ese niño/a que todos llevamos dentro.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5738
Appears in Collections:Maestría en estudios artísticos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ArgotePaviXimena2017.pdfTesis de Maestría4,61 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons