Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5702
Title: La experiencia transmedia, la interactividad y los aprendizajes en clase de matemáticas
Author: Charria Castaño, Liliana
Advisor: Amador Báquiro, Juan Carlos
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Materiales de enseñanza
Keywords: Narrativa transmedia
Interactividad
Aprendizaje
Conocimiento
Date: 25-Apr-2017
Abstract: The students constructed a transmedia narrative, in mathematics, based on the text "The man who calculated". The forms of interactivity carried out and their relation with the learning processes were identified. The study was based on the theories on transmedia narratives of Scolari and Jenkins; The interactivity of Manovich, Silva and Aparici; As well as the connective learning of Siemens and the approach of mathematical education from the sociocultural. The research was qualitative and exploratory. The instruments used were the field diary, the semi-structured interviews, the pedagogical workshop and the audiovisual records. It was found that the participants went from being consumers to being prosumers, thus overcoming the notion of learning as a unidirectional process in which a static external knowledge is acquired.
Description: Los estudiantes construyeron una narrativa transmedia, en matemáticas, teniendo como base el texto “El hombre que calculaba”. Se identificaron las formas de interactividad llevadas a cabo y su relación con los procesos de aprendizajes. El estudio se fundamentó en las teorías sobre narrativas transmedia de Scolari y Jenkins; la interactividad de Manovich, Silva y Aparici; así como el aprendizaje conectivo de Siemens y el enfoque de educación matemática desde lo sociocultural. La investigación fue de tipo cualitativo y exploratoria. Los instrumentos utilizados fueron el diario de campo, las entrevistas semiestructuradas, el taller pedagógico y los registros audiovisuales. Se encontró que los participantes pasaron de ser consumidores a ser prosumidores, superando de esta forma, la noción de aprendizaje como proceso unidireccional en el cual se adquiere un conocimiento externo estático.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5702
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CharriaCastañoLiliana2017.PDF.pdf2,95 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons