Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5699
Title: Tensiones en la clase de matemáticas. Experiencia de una docente en el montaje de un escenario de aprendizaje
Author: Morales Orozco, Clara Judith
Roldán Díaz, Claudia Patricia
Advisor: Romero Rey, Julio Hernando
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza
Pedagogía - Investigaciones
Métodos de enseñanza
Keywords: Tensiones
Subjetividad
Educación matemática crítica
Investigación crítica
Negociación
Date: 19-Apr-2017
Abstract: Taking into account the metaphor between a theatrical play and the staging of a learning environment (García, Valero and Camelo, 2013), we worked on a research experience, that tries to characterize the possible tensions of the professor of the staging. In the frame of critical research we build 6 categories of analysis that are fundamental to address the concept of negotiation of Vithal (2004). These categories oriented the selection of information taken from teacher´s field notes and audio visual recordings from her mathematics class. The information gotten was organized in 11 episodes which give account of the learning environment conditions and the tensions experimented by the teacher, who developed the staging with the group 301 at Colegio Los Tejares IED (Bogotá). The negotiation ruptures of this scenario move away the conditions of staging with the character of critical inquiry. We share the idea of Clavijo and Mora (2016) of linking the tensions of the teacher with the distance that generates between the situation arrenged and the situation imagined.
Description: A partir de la metáfora entre una obra de teatro y el montaje de un escenario de aprendizaje (García, Valero y Camelo, 2013), elaboramos el relato de esta experiencia investigativa que busca caracterizar las posibles tensiones de la profesora del montaje. En el marco de la investigación crítica (Vithal, 2000, 2004; Skovsmose y Borba, 2004) construimos 6 categorías de análisis fundamentadas en la noción de negociación de Vithal (2004). Estas categorías orientaron la selección de la información recolectada en las notas de campo de la profesora y en los registros audiovisuales de la clase de matemáticas. Con la organización de la información configuramos 11 episodios que presentan las condiciones del escenario de aprendizaje, en las que la profesora experimentó tensiones, al disponer el montaje con los niños del grupo 301 del Colegio Los Tejares IED (Bogotá). Las rupturas de negociación de este escenario alejan las condiciones del montaje con el carácter de la investigación crítica. Compartimos la idea de Clavijo y Mora (2016) de vincular las tensiones del docente con el distanciamiento que se genera entre la situación dispuesta y la situación imaginada.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5699
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RoldanDiazClaudiaPatricia2017.pdf1,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.