Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5687
Title: La gestión del profesor en el aula. El caso del número relativo.
Author: Alvarado Ramírez, Jennyffer
Triviño Torres, María Johana
Advisor: Lurduy Ortegón, Jorge Orlando
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza secundaria
Métodos de enseñanza
Pedagogía
Keywords: Tetraedro didáctico
Gestión del profesor
Perspectiva semiótica
Tipos de significado
Elementos del significado
Date: 19-Apr-2017
Abstract: This research aims to analyze didactical practices which the teacher does by managing a study process related with the construction of the relative number concept, developed from qualitative research methodology, executed from the active type qualitative research methodology based on a case study (6th grade students, Colegio Parroquial Santa Isabel de Hungría). Shows tools from Onto semiotic Approach, Semiotic Perspective, and Didactical Tetrahedron. The used tools correspond to a sequence of activities adapted to DECA-Brousseau model: Sudent’s portfolio, observer protocols, teacher protocols, session records. Will be analyzed from ACC, AST and TFD techniques. The present works aims to contribute with some elements which allow characterizing the teacher’s management via text semiotic analysis.
Description: Esta investigación tiene por objeto analizar las prácticas didácticas que el profesor realiza cuando gestiona un proceso de estudio relacionado con la construcción del concepto de número relativo, desarrollado desde la metodología de investigación cualitativa de tipo activa basada en el estudio de caso (Estudiantes de grado sexto, Colegio Parroquial Santa Isabel de Hungría). Presenta herramientas del Enfoque Ontosemiótico, la Perspectiva Semiótica y el Tetraedro Didáctico. Los instrumentos utilizados corresponden a: una secuencia de actividades adaptada al modelo DECA–Brousseau, portafolio de estudiantes, protocolos del observador y del profesor, vídeos de sesiones, se analizará mediante ACC, AST y TFD. El presente trabajo pretende contribuir con algunos elementos que permitan caracterizar la gestión del profesor mediante el análisis semiótico de textos.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5687
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AlvaradoRamirezJennyffer2017.pdfTesis de Maestría3,86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons