Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5626
Title: La Práctica Dancística Como Una Estrategia Dentro Del Contexto Educativo Para El Desarrollo De Un Cuerpo Más Consciente Y Atento
Author: Oyuela Morales, Laura
Advisor: Martínez, Carlos
Subjects: ARTE DANZARIO - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
DANZA COMO TERAPIA
EXPRESIÓN CORPORAL
DANZA - ENSEÑANZA
Keywords: Cuerpo
Danza
Disciplina
Educación
Movimiento
Reconocimiento
Date: 22-Mar-2017
Abstract: The present article approaches the practice of dance as an escape from the models of the immobile body built by society, questioning the ways in which it can be practiced as an optimal means for the development of the body in movement that is part of all areas of life and whose praxis can be introduced into education systems as a cross curricular axis to learning and recognition of world. So, the following problem arises: How can dance practice be a strategy within the educational context for the development of a more conscious and attentive body?. An issue that is addressed from a descriptive and reflexive methodology based on the theoretical revision of concepts as body, movement, cultural and pedagogical models, and dance, to finally suggest dance practice as an optimal pedagogical strategy for the construction of a conscious and attentive body.
Description: El presente artículo aborda la práctica dancística como un escape a los modelos de cuerpo inmóvil construidos por la sociedad, reflexionando acerca de las formas en que la danza puede ser un medio óptimo para el desarrollo del cuerpo en movimiento que hace parte de todos los ámbitos de la vida y cuya praxis puede ser introducida en los sistemas educativos como un eje transversal al aprendizaje y al reconocimiento del mundo. Se plantea entonces el siguiente problema: ¿Cómo la práctica dancística puede ser una estrategia dentro del contexto educativo para el desarrollo de un cuerpo más consciente y atento?. Cuestión que es tratada desde una metodología descriptiva y reflexiva fundamentada en la revisión teórica de los conceptos de cuerpo, movimiento, modelos culturales y pedagógicos, y danza, para finalmente sugerir la práctica dancística como una estrategia pedagógica óptima para la construcción de un cuerpo consciente y atento.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5626
Appears in Collections:Arte Danzario

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OyuelaMoralesLaura2017.pdf148,98 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons