Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/5173
Title: El club de lectura, un espacio en la biblioteca escolar para producir cuentos
Author: Leal Leal, Edward Camilo
Advisor: Moreno Cardozo, Sandra Maritza
Subjects: Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna - Tesis y disertaciones académicas
Cuento
Escritura creativa
Pedagogía
Keywords: Biblioteca escolar
Producción escrita
Metacognición
Cuento
Date: 23-Feb-2017
Abstract: The current research had as objective the textual production qualification in the population of a reading club in a IED (acronym from Spanish) scholar library located in the northwest of Bogota, Colombia. This objective arose after the ethnographic analysis of the context and the data triangulation with the purpose of delimiting this study. In addition, the theoretical frame sustains the generation of a pedagogical intervention proposal based on a series of workshops. Similarly, we present the methodological route in the qualitative approach framework, which adopts the interpretative paradigm guided by the research-action design. Subsequently, we generate the data analysis with the aim of identifying the intervention scope, and at the same time, answering the research question and the accomplishment of the research objectives.
Description: La presente investigación tuvo como objetivo la cualificación de la producción textual de los integrantes de un club de lectura de una biblioteca escolar de una IED ubicada en el noroccidente de Bogotá. Este objetivo surgió tras la lectura etnográfica del contexto y la triangulación de datos para lograr delimitar el objeto de estudio. También, unos referentes teóricos que sustentan la generación de una propuesta de intervención pedagógica basada en una secuencia de talleres. Así mismo, se presenta la ruta metodológica en el marco del enfoque cualitativo en la que se adopta el paradigma interpretativo guiado por el diseño investigativo de la investigación-acción. Posterior a esto, se genera el análisis de datos con el fin de identificar el alcance de la propuesta de intervención y, a su vez, una respuesta a la pregunta de investigación y al cumplimiento de los objetivos investigativos.
URI: http://hdl.handle.net/11349/5173
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LealLealEdwardCamilo2017.pdf5,53 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons