Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/4267
Title: Discursos de Maestras de Educación Inicial en Relación al Concepto de Juego
Author: Moyano Jiménez, Angela Vianey
Narváez Lara, Edwin Deivis
Advisor: Tapiero Celis, Omaira
Keywords: Juego, Discurso, Infancia, Cultura, Desarrollo
Date: 29-Oct-2016
Abstract: THIS DEGREE WORK “ESPECIALIZACIÓN EN INFANCIA, CULTURA Y DESARROLLO” OF THE “UNIVERSIDAD DISTRITAL”, EXPLORES THE DIALOGUE AROUND GAME WITH THE ÁMBITO FAMILIAR GROUP IN KENNEDY, BOGOTA. THIS IS CONSIDERED A PILLAR OF EARLY CHILHOOD EDUCATION AND A KEY ACTIVITY IN INFANCY. THIS RESEARCH IS A QUALITATIVE APPROACH, USING THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS METHODOLOGY (CDA). IT DESCRIBES AND ANALYZES THE ORAL DISCUSSION THAT FIVE TEACHERS ARE ENGAGED IN. CONNECTIONS ARE MADE BETWEEN THEORY, INTERVIEWS (ORAL RECORDS) AND THE GUIDELINES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION. THE GOAL OF THIS WORK IS TO COMPARE AND HIGHLIGHT POINTS MADE IN CONVERSATIONS BY THESE PROFESSIONALS WHO WORK WITH CHILDREN FROM BIRTH–THREE YEARS. IN THIS WORK, IT WAS FOUND THAT THE TEACHER DISCOURSE IN ÁMBITO FAMILIAR FALL WITHIN THE GUIDELINES. THEY FOUND THAT THE CONCEPT OF GAME IS A FUNDAMENTAL COMPONENT OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION, AND DEVELOPMENT. IN ADDITION, THERE IS RELEVANCE IN USING GAME AS A TOOL OR STRATEGY IN PRESCHOOL CONCEPTS. TO ENRICH WHAT MAKES US HUMAN AND RECREATES CULTURE.
Description: EL PRESENTE TRABAJO DE GRADO DE LA ESPECIALIZACIÓN INFANCIA, CULTURA Y DESARROLLO DE LA UNIVERSIDAD DISTRITAL, SE PREGUNTA POR LOS DISCURSOS SOBRE JUEGO QUE TIENEN LAS MAESTRAS DE LA MODALIDAD ÁMBITO FAMILIAR EN LA LOCALIDAD DE KENNEDY DE BOGOTÁ D.C., EN TANTO ÉSTE ES CONSIDERADO UN PILAR DE LA EDUCACIÓN INICIAL Y UNA ACTIVIDAD RECTORA DE LA INFANCIA. ESTA INVESTIGACIÓN SE INSCRIBE EN EL ENFOQUE CUALITATIVO, UTILIZANDO COMO METODOLOGÍA EL ANÁLISIS CRÍTICO DEL DISCURSO (ACD), EN TANTO DESCRIBE Y ANALIZA DISCURSOS ORALES DE CUATRO MAESTRAS. SE HACE UNA INTERRELACIÓN ENTRE LA TEORÍA, LAS ENTREVISTAS (REGISTRO ORAL) Y LOS LINEAMIENTOS DE EDUCACIÓN INICIAL (MARCO CONCEPTUAL DE LA SECRETARÍA DISTRITAL DE INTEGRACIÓN SOCIAL PARA LA ATENCIÓN INTEGRAL A LA PRIMERA INFANCIA). TODO ESTO CON EL FIN DE CONTRASTAR Y PONER EN EVIDENCIA LOS DISCURSOS QUE TIENEN SOBRE EL JUEGO ESTAS PROFESIONALES QUE TRABAJAN CON NIÑOS Y NIÑAS DE CERO A TRES AÑOS. EN LA INTERPRETACIÓN SE ENCUENTRA PRINCIPALMENTE QUE LOS DISCURSOS DE LAS DOCENTES DE ÁMBITO FAMILIAR EN RELACIÓN AL CONCEPTO DE JUEGO ESTÁN ENMARCADOS DENTRO DE LOS LINEAMIENTOS DE EDUCACIÓN INICIAL RECONOCIÉNDOLO COMO UN PILAR FUNDAMENTAL EN LA PRIMERA INFANCIA A LA VEZ DE LA IMPORTANCIA QUE TIENE EL MISMO EN EL DESARROLLO DE LOS NIÑOS Y LAS NIÑAS. TAMBIÉN SE ENCUENTRAN CONCEPCIONES RELACIONADAS CON ÉSTE COMO UNA HERRAMIENTA O INSTRUMENTO PARA ENSEÑAR CONCEPTOS ESCOLARES O PREESCOLARES, LO QUE REDUCE TODA LA POSIBILIDAD DEL JUEGO COMO DIMENSIÓN HUMANA Y ELEMENTO QUE RECREA CULTURA.
URI: http://hdl.handle.net/11349/4267
Appears in Collections:Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moyano, Ángela 2016.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons