Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/4221
Title: Sistematización de la Experiencia con los Niños y Niñas de la Comunidad Indígena Emberá-Chamí: Procesos Pedagógicos Interculturales y Enseñanza del Español como Segunda Lengua
Author: Sánchez Navarrete, Herminia
Advisor: Guzmán, Margoth
Keywords: Embera Chamí
Enseñanza del Español como Segunda Lengua
Procesos Pedagógicos Interculturales
Identidad Cultural y Contextos Urbanos
Date: 26-Oct-2016
Abstract: In 2014 at the Institución Educativa Distrital Liceo Nacional Agustín Nieto was carried out an educational experience about teaching Spanish as a second language with children and young people from the indigenous community Embera Chami located in Bogota city. This research was arisen from a reflection on this process in order to show intercultural pedagogical knowledge relevant to the needs of indigenous communities in the urban context. The collection and analysis of information in the context of systematization as research methodology, turned around to answer what intercultural processes knowledge are identified from the pedagogical experience of teaching - learning of spanish as a second language to children of Embera Chami indigenous community located in Bogotá?. The intercultural pedagogical proceses were taken like principal categories of analysis to intercultrales , the cultural identity and spanish teaching as a second language, achieving an triangulation of the information from the voices of the participants,(children, young,and community leaders ),theorists and researcher.
Description: Para el año 2014, en la Institución Educativa Distrital Liceo Nacional Agustín Nieto Caballero se llevó a cabo una experiencia pedagógica en torno a la enseñanza del español como segunda lengua con los niños, niñas y jóvenes de la comunidad indígena Embera Chamí ubicados en la ciudad de Bogotá. La presente investigación es el resultado de la reflexión sobre este proceso buscando dar cuenta de conocimientos pedagógicos interculturales pertinentes a las necesidades de las comunidades indígenas en el contexto urbano. Puntualmente la recolección y análisis de la información en el marco de la sistematización como metodología de investigación, giró en torno a responder ¿Qué procesos interculturales se identifican durante la sistematización de la experiencia pedagógica sobre la enseñanza-aprendizaje del español como segunda lengua con los niños y niñas de la comunidad indígena Embera Chamí presentes en Bogotá? Como principales categorías de análisis se tomaron los procesos pedagógicos interculturales, la identidad cultural y la enseñanza del español como segunda lengua, logrando una triangulación de la información desde las voces de los participantes (niños, jóvenes y líderes de la comunidad), de los teóricos y de la investigadora.
URI: http://hdl.handle.net/11349/4221
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS HERMINIA 2016.pdf103,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.