Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/3814
Title: Estructura Normativa Básica para la Certificación de Calidad del Laboratorio de Telemedicina de la UDFJC
Author: Valderrama Pérez, Cindy Carolina
Garcia Acosta, Mónica Viviana
Advisor: Aparicio Pico, Lilia Edith
Keywords: Telemedicina
Sistema de Gestión
Calidad
Normatividad
Date: 26-Aug-2016
Abstract: A preliminary approach was made of the axes of operation a telemedicine laboratory, all the criteria conclude the certification of technical competence of the laboratory such as management and technical requirements were extended. These lead to the implementation of quality management system, the establishment of processes and document structure (Quality Manual, Process and Work Instructions) Telemedicine Laboratory of the University. Having done the research process were determined practices practices of national origin (Colombian legislation) and international (ISO) to be adopted as a guide to compliance with the quality standards that they set. The rules adopted are considered suitable for achieving the objective of establishing and organizing the necessary support to ensure the certification of the Laboratory and Telemedicine Center of the University. It was determined that the parameters established for certification in the technical competence of the laboratory Telemedicine of the University are given in ISO / ISO / IEC 17025 (latest version in 2005). While for enabling the Centre adjacent to the laboratory Telemedicine, the parameters for documentation rules are the requirements set by Resolution 1448 and the rules converge to comply with this very well its subsequent amendments. All this must be considered when the establishment of the laboratory for the manager knows to be done to continue to regulation.
Description: Se realizó un planteamiento preliminar de los ejes de operación de un laboratorio de telemedicina, se ampliaron todos los criterios que concluyen a la certificación de la competencia técnica del Laboratorio tales como su gestión y requisitos técnicos. Los cuales conducen a la implementación del Sistema de Gestión de la Calidad, el establecimiento de los procesos y la estructura documental (manual de Calidad, de Procesos y de Instrucciones de Trabajo) del Laboratorio de Telemedicina de la Universidad Distrital. Habiendo realizado el proceso de investigación se determinaron las prácticas de origen nacional (legislación colombiana) e internacional (normas ISO) que se adoptarán como guía para el cumplimiento del estándar de calidad que las mismas establecen. Las normas que se adoptaron se consideran idóneas para alcanzar el objetivo de establecer y organizar los soportes necesarios para garantizar la certificación del laboratorio y centro de Telemedicina de la Universidad. Se definió que los parámetros establecidos para la certificación en la competencia técnica del laboratorio de Telemedicina de la Universidad Distrital son los entregados en la norma NTC/ISO/IEC 17025 (última versión en el año 2005). En tanto que para la habilitación del Centro de Telemedicina adyacente al laboratorio, los parámetros para su documentación normativa son los requisitos planteados por la Resolución 1448 y las normas que convergen al cumplimiento de esta misma además de sus posteriores modificaciones. Todo lo anterior debe ser considerado al momento de la instauración del laboratorio para que el encargado sepa que debe hacerse para proseguir a su reglamentación.
URI: http://hdl.handle.net/11349/3814
Appears in Collections:Ingeniería Industrial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ValderramaPérezCindyCarolinaGarciaAcostaMónicaViviana2016.pdf4,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.