Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/3594
Title: Estudio Comparativo e Interpretación de La Emancipación Intelectual en P. Freire y J. Ranciere
Author: Fuertes Rodríguez, Juan Carlos
García Reyes, Edgar Orlando
Advisor: Ramírez, Edgar Alfonso
Keywords: Emancipacion
Igualdad
Voluntad
Autonomía
Inteligencia
Concientización
Principios Pedagógicos
Investigación
Participación
Comunicación
Date: 22-Apr-2016
Abstract: This work entitled COMPARATIVE STUDY AND INTELLECTUAL INTERPRETATIÓN EMANCIPATION IN P. FREIRE AND J. RANCIÈRE contains the research developed on the modality of monograph which was conducted by the students Edgar Orlando Garcia Reyes and Juan Carlos Fuertes Rodriguez from the District University Francisco José de Caldas. More clearly, it presents an exegetical and hermeneutical reading done to the text: Pedagogy of the Oppressed and ignorant master: five lessons for intellectual emancipation. In this regard, the paper presents mainly the concept of emancipation worked by these authors delving into their proposals and showing key concepts such as; awareness, equality, will, autonomy, intelligence among others. These concepts were carefully reviewed as well as pedagogies and situations described by the authors. Subsequently, a series of emancipatory pedagogical principles were formulated from the proposals worked with a view to initiate the conceptual foundations of an emancipatory pedagogy according to reality and Colombian needs since, the review and proposal was made taking to account in the Colombian legal framework which leads the education on a critical reading of it.
Description: El presente trabajo titulado ESTUDIO COMPARATIVO E INTERPRETACIÓN DE LA EMANCIPACIÓN INTELECTUAL EN P. FREIRE Y J. RANCIERE Contiene la investigación desarrollada bajo la modalidad de monografía el cual se realizó entre los estudiantes Edgar Orlando García Reyes y Juan Carlos Fuertes Rodríguez de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Más claramente, presenta la lectura exegética y hermenéutica realizada a los textos pedagogía del oprimido y el maestro ignorante: cinco lecciones para la emancipación intelectual. En tal sentido, el trabajo expone, principalmente, el concepto de emancipación trabajado por los autores mencionados ahondando en sus propuestas y dando cuenta de conceptos claves tales como; concientización, igualdad, voluntad, autonomía, inteligencia entre otros. Estos conceptos se revisaron detenidamente así como las pedagogías expuestas y situaciones descritas por los autores. Posteriormente, se formuló una serie de principios pedagógicos emancipatorios a partir de las propuestas trabajadas con miras a iniciar los cimientos conceptuales de una pedagogía emancipadora acorde con la realidad y las necesidades colombianas ya que dicha revisión y propuesta se realizó a la luz del marco legal colombiano que rige a la educación y bajo una lectura crítica del mismo
URI: http://hdl.handle.net/11349/3594
Appears in Collections:Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons