Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/3168
Title: En Defensa de la Palabra: Oralidad Formal en Ciclo V
Author: Quiroga Carrillo, Claudia Patricia
Advisor: García Dussán, Éder Alexander
Subjects: MAESTRÍA EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA MATERNA - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
ARTES DEL LENGUAJE - ENSEÑANZA
DEBATES - ENSEÑANZA
PEDAGOGÍA - INVESTIGACIONES
Keywords: Oralidad
Lengua Oral
Interacción Argumentativa
Debate
Date: 5-Aug-2016
Recognition: Meritoria
Abstract: This report relates the development of the research process on formal oral language into five sections as follows: At first, the origins of research from the ethnographical reading of the context to the problem statement, questions and objectives, and researching background. Secondly, theoretical elements that underlied the proposal from the field of orality in particular notions of formal oral language and argument, in order to explain the behavior of the theoretical categories studied namely argumentative interaction and debate. In the third section, the methodology that places research in the hermeneutical paradigm, from a qualitative approach and bet set in the Action Research design is described. Then, the results of the analysis and intervention, from the interpretation of the data are presented. Finally, the concluding chapter sets out answers to the questions generated during research and provides some considerations derived from the results, in addition to present an assessment of achievements and difficulties during the process.
Description: El presente informe relaciona el desarrollo del proceso investigativo sobre lengua oral formal en cinco apartados así: en primera instancia, los orígenes de la investigación desde la lectura del contexto escolar hasta el planteamiento del problema, preguntas y objetivos, y antecedentes. En segundo lugar, se relacionan los elementos teóricos que fundamentan la propuesta desde el campo de la oralidad, en particular nociones de lengua oral formal y argumentación, con el fin de explicar los comportamientos de las categorías teóricas estudiadas, a saber Interacción argumentativa y el Debate. En el tercer acápite, se describe la metodología que sitúa la investigación en el paradigma hermenéutico, desde un enfoque cualitativo y con la apuesta fijada en el diseño Investigación–Acción. A continuación, se presentan los resultados de la intervención y su análisis, a partir de la interpretación de los datos. Finalmente, el capítulo de conclusiones enuncia respuestas a los interrogantes generados durante la investigación y ofrece algunas consideraciones derivadas de los resultados obtenidos, además de presentar un balance sobre logros y dificultades durante la intervención.
URI: http://hdl.handle.net/11349/3168
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
QuirogaCarrilloClaudiaPatricia2016.pdfTesis de Maestría - Meritoria3,66 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons