Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2724
Title: Danza y literatura como experiencia estética
Author: Gallo Duarte, Alba Lucila
Gallo Lozano, Andrea Milena
Advisor: Fajardo Fajardo, Carlos
Subjects: Maestría en comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Danza - Enseñanza
Experiencia estética
Literatura - Enseñanza
Multiculturalismo
Expresión artística
Keywords: Literatura
Arte
Educación
Experiencia estética
Multiculturalismo
Creación
Date: 21-Apr-2016
Abstract: The focus of the present research is to generate and to fortify the aesthetic experience of people who get on in a multicultural environment thanks to the meeting between dance and literature. We work during the year with a youth group who finished its learning process with a creation and staging of an original art work based on colombian folk literature and colombian folk dance. The proposal and its subsequent analysis is based on Jauss theory according to the aesthetic experience, and on oficial documents of governmental organisations charged of the education and the arts. Between the main results, thanks to the creative challenge and the staging, we can stand out that the sensible turned into something really significant for the young group. In addition, we gave back the place to the literature into the arts field and achieved that arts education be taken with the importance and seriousness that it deserves
Description: La presente investigación se enfocó en generar y fortalecer la experiencia estética de personas que se desenvuelven en un ambiente multicultural a partir del encuentro entre danza y literatura. Se trabajó, durante todo un año, con un grupo de jóvenes que culminaron su proceso de formación artística con la creación y la puesta en escena de una obra original basada en la literatura y la danza folclórica colombiana. La propuesta y su posterior análisis se basan, principalmente en la teoría de Jauss con respecto a la experiencia estética, y en documentos oficiales de los entes gubernamentales que se encargan de la educación y las artes. Entre los principales hallazgos se puede destacar que, gracias al reto creativo y la puesta en escena, lo sensible se convirtió en algo relevante para los jóvenes; además, se pudo restituir a la literatura su lugar dentro de las artes y lograr que la educación artística fuera tomada con la seriedad e importancia que merece.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2724
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GalloDuarteAlbaLucila2016.pdfTesis de Maestria4,87 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons