Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2718
Title: Estudio de las relaciones de la intertextualidad con el desarrollo de competencias literarias en estudiantes de Ciclo III
Author: Guerrero Chipagra, Alirio
Martínez Pacheco, Carlos Andrés
Advisor: Rodríguez, Humberto Alexis
Subjects: Maestría en comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Literatura - Enseñanza
Competencias intertextuales
Keywords: Competencia literaria
Competencia intertextual
Intertextualidad
Intertexto lector
Proceso lector
Niveles de lectura
Unidad didáctica
Date: 23-Feb-2016
Abstract: The project presented here is called "study of intertextuality relations with development on literary skills" has been made through qualitative descriptive research approach, and with didactic unit as a tool of intervention in the classroom. The element address are the students of the 5th and 7th grades, cycle III, on the schools Carlos Alban Holguin and San José IED. As a tool of analysis the didactic unit was implemented, in which the hero theme was addressed through the selection of certain categories of qualitative analysis proposed from the approaches and theories of authors like Joseph Campbell and curriculum guidelines document was implemented to the Castilian Ministry of National Education. Among the results, it was found that most of the cycle III students were currently, reaching levels of literal reading and in a minor grade, inferential reading levels. In addition, small groups of students from the last grade of the cycle III have reached some level of intertextual and critical reading. It was found, also on a generally way that the theme of the hero as a reader exercise called the attention of the students, as well the intertextual strategy is an opportunity to strengthen reading and literary competence for students.
Description: El presente proyecto denominado “Estudio de las relaciones de la intertextualidad con el desarrollo de competencias literarias” se ha realizado a través del enfoque cualitativo-descriptivo de investigación, y con la unidad didáctica como herramienta de intervención en el aula. El elemento a abordar son estudiantes de los cursos 5º y 7º, ciclo III, en los Colegios Carlos Albán Holguín y San José IED. Como instrumento de análisis se implementó la unidad didáctica, en la que se abordó el tema del héroe mediante la selección de algunas categorías de análisis cualitativo propuestas a partir de los planteamientos y teorías de los autores como Joseph Campbell y del documento de lineamientos curriculares para castellano del Ministerio de Educación Nacional. Entre los resultados obtenidos se encontró que la gran mayoría de los estudiantes del ciclo III en la actualidad alcanzan niveles de lectura literal y en un menor grado niveles de lectura inferencial. Además, un reducido grupo de estudiantes del último grado del ciclo III alcanzan algún nivel de lectura crítico intertextual. También se encontró de manera general que el tema del héroe como ejercicio lector, llamó la atención a los estudiantes, y también como estrategia intertextual es una oportunidad para fortalecer la competencia lectora y literaria en los estudiantes.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2718
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GuerreroChipagraAlirio2016.pdfTesis de Maestria2,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.