Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/25605
Title: Proceso de simbolización algebraico: reporte de una experiencia de aula
Author: Giraldo Alba, Ana María
Advisor: Rojas Garzón, Pedro Javier
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Lógica simbólica y matemática
Matemáticas - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Keywords: Matematizar
Símbolizar
Simbolización
Simbolización algebraica
Date: 3-Aug-2020
Abstract: This document presents the results obtained in a classroom experience developed with students of an eighth-grade course, in an official school in the Bogotá city, with the objective of determining how they pass through the levels of understanding proposed by the Realistic Mathematical Education in the algebraic symbolization process. For the development of this classroom experience, six proposed tasks were designed and implemented based on different situations, real or imagined, which allowed the student to mathematize the context using previous knowledge, observation and common sense, among other tools, to provide solutions to questions present or arising from it, identify generalizable aspects to reach an algebraic symbolization as a form of representation. From the work developed by the students in the implementation of the tasks, a qualitative description and analysis of the written and verbal production obtained is carried out, as well as the study of some cases.
Description: Este documento presenta los resultados obtenidos en una experiencia de aula desarrollada con estudiantes de un curso de grado octavo, en un colegio oficial de la ciudad de Bogotá, con el objetivo de determinar cómo transitan por los niveles de comprensión propuestos por la Educación Matemática Realista en el proceso de simbolización algebraica. Para el desarrollo de esta experiencia de aula se diseñaron e implementaron seis tareas, cada una de estas a partir de un contexto que posibilitara su organización y estructuración por medio de saberes previos, la observación y el sentido común para dar solución a preguntas particulares o que surjan, identificar regularidades, patrones y procedimientos para llegar a una simbolización algebraica como forma de representación. A partir del trabajo desarrollado por los estudiantes en las tareas, se realizó una descripción y análisis cualitativo de la producción oral y escrita, así como el estudio de algunos casos particulares.
URI: http://hdl.handle.net/11349/25605
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GiraldoAlbaAnaMaría2020.pdfTesis de maestría4,27 MBAdobe PDFView/Open
GiraldoAlbaAnaMaría2020Anexos.pdfAnexo92,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.