Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/25470
Title: Los servicios ecosistémicos del arbolado urbano desde la percepción de los jóvenes de básica secundaria
Author: Morales Espinosa, Diana Patricia
Advisor: Rodríguez Piñeros, Sandra
Villarraga Flórez, Liz
Keywords: Educación forestal
Actitud ambiental
Servicios ecosistémicos
Arbolado urbano
Date: 12-May-2020
Abstract: Environmental perceptions are defined as the way in which people understand and value their environment; they determine the behavior of individuals towards the environment and favor the connection of citizens with nature. In this sense, education in ecosystem services is essential to develop knowledge, skills and values that promote perceptions of care and respect for ecosystems. The main objective of this research was to evaluate the change in the perception that young people have about the ecosystem services of urban trees after the implementation of a didactic unit of forestry education, as part of the curriculum of basic secondary education. To fulfill this objective, a 38-affirmation questionnaire was designed to allow the identification of the perceptions that young people have about the ecosystem services of urban trees. The research is exploratory with a mixed focus and longitudinal character. The results show that it is possible to generate changes in the perception of young people about the ecosystem services of urban trees, based on their approach as part of the formal curriculum in basic education. The designed questionnaire constitutes a starting point for the investigation of perceptions about the ecosystem services of urban trees. Additionally, the didactic unit designed allows the approach of forestry education to an academic space of basic education.
Description: Las percepciones ambientales son definidas como la forma en que las personas comprenden y valoran su entorno, estas determinan el comportamiento de los individuos hacia el medio ambiente y favorece la conexión de los ciudadanos con la naturaleza. En este sentido, la educación en servicios ecosistémicos es fundamental para desarrollar conocimiento, competencias y valores que fomentarán percepciones de cuidado y respeto de los ecosistemas. La presente investigación tuvo como objetivo principal evaluar el cambio en la percepción que tienen los jóvenes sobre los servicios ecosistémicos del arbolado urbano posterior a la implementación de una unidad didáctica de educación forestal, como parte del currículo de educación básica secundaria. Para cumplir con este objetivo se diseñó un cuestionario de 38 afirmaciones que permitiera la identificación de las percepciones que tienen los jóvenes acerca de los servicios ecosistémicos del arbolado urbano. La investigación es exploratoria de enfoque mixto y de carácter longitudinal. Los resultados permiten evidenciar que es posible generar cambios en la percepción de los jóvenes acerca de los servicios ecosistémicos del arbolado urbano, a partir de su abordaje como parte del currículo formal en la educación básica. El cuestionario diseñado constituye un punto de partida para la indagación de las percepciones acerca de los servicios ecosistémicos del arbolado urbano. Adicionalmente, la unidad didáctica diseñada permite la aproximación de la educación forestal a un espacio académico de educación básica.
URI: http://hdl.handle.net/11349/25470
Appears in Collections:Maestría en Manejo, Uso y Conservación del Bosque

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MoralesEspinosaDianaPatricia2020.pdfTesis de maestría2,84 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons