Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/25151
Title: Noción de infancia, a través de los discursos digitales de tres portales web.
Author: Camargo Rodríguez, Ivonne
Enríquez Riveros, Julián Danilo
Olivella Ríos, Ruth Milena
Advisor: Olaya Gualteros, Dixon Bladimir
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Educación en la primera infancia
Internet en la educación
Tecnología educativa
Métodos de enseñanza
Keywords: Página Web
Infancia
Enunciación
Discurso
Subjetividad
Date: 6-Aug-2020
Abstract: Currently, there are multiple elements at the communication level that are positioned through digital discourses, which allow transforming identities and subjectivities of the childhood. In this sense, it is essential to take a critical position towards content, and at the same time, take into account government guidelines where public entities are required to propose and create content for boys and girls. By virtue of this, the present research establishes an analysis of three web pages. In the first place is "NIDOS", which is part of one of “IDARTES” institutional projects; second is "MAGUARÉ", which is framed in the project of the Colombian Ministry of Culture and, finally, "DISTRINAUTAS" which is part of the UNESCO Chair in Child Development – University Distrital Francisco José de Caldas. Through the present analysis, the following question is formulated as a research group: How is childhood constituted through the discourses that are generated from three web portals of Colombian public institutions? In order to answer it, there were taken into account elements of the theory of the enunciation, matrix of analysis, qualitative research methodology and theoretical elements that account for the analysis process were taken into account and in addition to take into account the research line of the Master of Childhood and Culture - "Children's Languages and Narratives". The document presents elements and characteristics framed within an investigation-innovation, since, in the approach to the state of knowledge, no topics related to the analysis of discourse on web pages were found as producers of content aimed at children. An essential part of the findings found, give account of the imaginary that institutions have in relation to the concept of childhood, revealing that boys and girls require accompaniment by an adult or caregiver in the approach and development of the contents of these web pages.
Description: En la actualidad, existen múltiples elementos a nivel de la comunicación que se posicionan a través de los discursos digitales, los cuales permiten transformar identidades y subjetividades de la infancia. En ese sentido, es fundamental asumir una postura crítica frente a los contenidos, y a la par, tener en cuenta las directrices gubernamentales donde se exige a las entidades públicas plantear y crear contenidos para niños y niñas. En virtud de ello, la presente investigación establece un análisis de tres páginas web. Se encuentra en primer lugar “NIDOS”, la cual hace parte de uno los proyectos institucionales de IDARTES; en segundo lugar se encuentra “MAGUARÉ”, la cual está enmarcada en el proyecto del Ministerio de Cultura Colombiano y, finalmente “DISTRINAUTAS” que hace parte de la Cátedra UNESCO en Desarrollo del Niño – Universidad Distrital Francisco José de Caldas. A través del presente análisis se formula como grupo de investigación la siguiente pregunta ¿Cómo se constituye la infancia a través de los discursos que se generan desde tres portales web de instituciones públicas colombianas? Para responderla se tuvo en cuenta elementos de la teoría de la enunciación, matriz de análisis, metodología de investigación cualitativa y elementos teóricos que dan cuenta del proceso de análisis y además de tener en cuenta la línea investigativa de la Maestría de Infancia y Cultura - “Lenguajes y Narrativas Infantiles”. El documento, presenta elementos y características enmarcadas dentro de una investigación-innovación, ya que, en la aproximación al estado del conocimiento, no se encontraron temas relacionados con el análisis de discurso en páginas web como productores de contenidos dirigidos a la infancia. Parte esencial de los hallazgos encontrados, dan cuenta del imaginario que poseen las instituciones con relación al concepto de infancia, develando que los niños y niñas, requieren de acompañamiento por parte de un adulto o cuidador en el acercamiento y desarrollo de los contenidos de dichas páginas web.
URI: http://hdl.handle.net/11349/25151
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EnriquezRiverosJulianDanilo2020.pdf1,9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons