Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2513
Title: Enseñanza del sistema nervioso, tomando como eje problémico el contexto de los estudiantes pertenecientes al grado 904 del Colegio La Gaitana IED, para la comprensión del tópico generativo efectos del consumo de Cannabis sativa
Author: Rojas López, Dario Armando
Advisor: Fonseca Amaya, Guillermo
Subjects: Licenciatura en Biología - Tesis y disertaciones académicas
Cannabis
Keywords: Ciencia en contexto
Cannabis sativa
EpC
Sistema nervioso
Date: 22-Oct-2015
Abstract: Aim of the current research was to contribute to the understanding of the generative topic known as “effects of cannabis sativa in the nervous system”. The problem orientated approach was the context of 35 school students of the ninth grade 904 from the secondary school La Gaitana IED. The I-A-methodology was implemented in order to accomplish the study’s goals. The methodology consisted of six self-reflections loops. Loop I or characterization, inquired about the educational context. Loop II was named Introduction to the conceptual framework of the EpC, in this loop students learned about the didactic approach of teaching for understanding. Loop III was Identification and use of relevant context, in this loop the students understood and reaffirmed the reasons why it was appropriate to conduct a research on the effects of Cannabis sativa in the nervous system. Loop IV contained the role of context in the sequence of teaching and learning, here the student’s conceptions about the effects of cannabis use were characterized. A question was chosen, which operated as the context for the study and a strategy to resolve the mentioned question was determined. Loop V dealt with context and selection of generative topics. The needed knowledge in order to resolve the raised context’s issue, were chosen in this loop. And finally Loop VI The context and the assessment of learning, where the understanding level acquired by students through the project was tested out. Data were analyzed using both qualitative and quantitative techniques allowing to consolidate the teaching unit "Beyond Cannabis: A problem in Context" as one of the most important results. This unit provides guidelines, activities, laboratory practices and strategies that can be used by other teachers in communities with similar characteristics to the simple of the current study to address the use of psychoactive substances from biology class.
Description: La presente investigación estuvo dirigida a aportar a la comprensión del tópico generativo “efectos del consumo de cannabis sativa en el sistema nervioso”, tomando como eje problémico el contexto de los 35 estudiantes pertenecientes al grado 904 del Colegio La Gaitana IED; se llevó a cabo bajo la metodología I-A en seis bucles de la autorreflexión, los cuales fueron Bucle I. Caracterización, donde se indagó sobre el contexto educativo; Bucle II. Introducción al marco conceptual de la EpC, en el cual los estudiantes conocieron el enfoque didáctico de Enseñanza para la Comprensión; Bucle III. Identificación y utilización de un contexto relevante, donde los estudiantes comprendieron y reafirmaron las razones por las que era pertinente llevar a cabo una investigación sobre los efectos del consumo de Cannabis sativa en el sistema nervioso; Bucle IV. El papel del contexto en la secuencia de enseñanza y aprendizaje, en el cual se caracterizaron las concepciones que los estudiantes tenían sobre los efectos del consumo de esta sustancia, se eligió la pregunta que operó como el contexto y se determinó la estrategia de enseñanza y aprendizaje que permitió resolver dicha pregunta; Bucle V. El contexto y la selección de los tópicos generativos, donde se eligieron los que eran necesarios para resolver el problema planteado en el contexto y Bucle VI. El contexto y la evaluación del aprendizaje, en el cual se comprobó el nivel de comprensión adquirido por los estudiantes a través del proyecto final de síntesis. Los datos fueron analizados a través de técnicas tanto cualitativas como cuantitativas y de esta manera se consolidó, como uno de los resultados principales, la unidad didáctica “Más allá del Cannabis: ¡Un problema en Contexto!” sobre los efectos del consumo de esta sustancia en el sistema nervioso, la cual planteó la posibilidad de vincular, como su nombre lo dice, el contexto de los estudiantes con el enfoque didáctico de la EpC.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2513
Appears in Collections:Licenciatura en Biología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RojasLópezDarioArmando2015.pdf3,74 MBAdobe PDFView/Open
RojasLópezDarioArmandoAnexo-1.pdf774,73 kBAdobe PDFView/Open
RojasLópezDarioArmandoAnexo-2.pdf111,9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons